Vstřiky

Vstřikovače - nedílná součást každého motoru.

ca. 18 300 CZK
ca. 26 600 CZK
ca. 3 000 CZK

Jak vybrat vstřiky

  • Vstřiky jsou nedílnou součástí všech moderních motorů, samozřejmě i v automobilech.
  • Správné fungování zajistí vhodnou směs paliva se vzduchem a tím i fungování a běh motoru.
  • Nejznámějšími vstřiky jsou dnes ty elektronicky řízené, například o značky Bosch nebo Siemens.

Co jsou vstřiky

Vstřiky jsou vždy součástí motoru každého automobilu, ale i dalších mnoha jiných strojů s motorem. Vstřikováním paliva se vytváří ideální směs paliva s okolním vzduchem v případě spalovacích motorů. Princip je ve stlačení dávkovače přes trysku vstřikovače do samotného prostoru motoru, sacího potrubí, válce nebo spalovací komory.

  • Vstřiky se skládají z držáku a vstřikovací lišty.
  • Existuje mnoho výrobců, kteří se zabývají výrobou vstřiků do motorů a lze tak vybírat z mnoha možností.
Škoda, VW, Seat, AUDI
vstřiky vstřikovače – sada 4 ks VAG 1,6 TDI 81 kW CRK CXM 04L130277AD

Identifikace vstřiku

Jak jsme si již řekli, výrobců vstřiků je hned několik, a proto má každý své originální značení a specifický formát katalogového čísla. Právě tento styl označování vám vždy pomůže rozpoznat, o jaké vstřiky se konkrétně jedná, a to i v případech, kdy například nelze na první pohled poznat, o jakého výrobce se jedná.

Typy vstřiků

Je nasnadě, že vstřiky do motorů nevyrábí pouze jeden jediný výrobce a na trhu jich existuje hned několik. Z mnohých vybíráme čtyři nejčastěji využívané typy.

Bosch

Výrobce Bosch patří mezi ty vůbec nejpoužívanější pro různé typy vstřiků. Produkuje typy vstřiků solenoid, které platí za standardní a používají se například pro systémy common rail v první až čtvrté generaci. Tento typ vstřiku je elektronicky řízený a objevuje se například ve vozech:

VW Touareg
vstřiky/vstřikovače – sada 8 ks VW Touareg 7P0 4,2 TDI CKD 250 kW 057130277AM
  • BMW
  • Peugeot
  • Mercedes
  • Iveco
  • Citroen.

Alternativou od značky Bosch je sdružený vstřikovač s přídomkem PD, který se objevoval ve vozech koncernu VolksWagen:

  • VW
  • Škoda
  • Seat
  • Audi
Repasovaný
Repasované vstřikovače

Vzácně se lze v případě vstřiků Bosch lze setkat také s typem piezo. U všech vstřiků Bosch je však vítanou a ceněnou vlastností to, že jejich identifikační číslo lze bez potíží přečíst i bez nutnosti demontáže vstřiků z vozu.

Siemens

Hojně používané jsou také vstřiky Siemens VDO, které se však v poslední době značí spíše jako Continental. I tento druh vstřiků lze snadno identifikovat dle štítků na plastové části vstřiku a není nutné provádět složitější demontáž z vozidla.

Denso

Oproti tomu vstřiky značky Denso nelze nijak identifikovat, pokud jsou na svém provozním místě. Vždy je nutné provést demontáž. Hledané identifikační číslo se totiž nachází zhruba v polovině samotného vstřiku.

Delphi

Obdobný případě jako v případě vstřiků Denso panuje rovněž u vstřiků značky Delphi. Hledané identifikační číslo se totiž opět nachází přibližně v polovině vstřiku.

Nefunkční vstřikovač

Pokud situace dojde do stavu, že jsou vstřiky nefunkční, je možné situaci řešit hned několika způsoby.

  • Tím cenově nejdostupnějším je prosté vyčištění a přetěsnění.
  • Samozřejmě tento postup nemusí vždy stačit a někdy již je nutné vstřiky vyměnit.

Kromě zcela nových a originálních kusů je alternativou také repas, kdy jsou vstřiky kompletně prohlédnuty a případně opraveny. Je nasnadě, že repasovaná volba je cenově příznivější než originální díl.

Značka vstřiku zjištění konkrétního typu použití
Bosch snadné, bez nutnosti demontáže běžné automobily různých značek
Siemens snadné, bez nutnosti demontáže osobní automobily, nákladní automobily
Denso obtížnější, nutná demontáž další stroje
Delphi obtížnější, nutná demontáž další stroje

Víte, že…?

Vstřiky jsou v moderních automobilech velice důležité a musí vždy správně fungovat. Pamatujte však, že problémy se vstřiky nemusí nutně znamenat předzvěst drahé výměny. V některých případech postačí současné vstřiky pouze pročistit a případně přetěsnit a dále vám budou sloužit.

Ceny

Ceny vstřiků se liší nejen od konkrétní výrobce, ale také automobilky a dále konkrétního modelu dané automobilky a motoru. Ve hře je také výkon. Lze říci, že cenové rozpětí je velmi velké.

  • Pro nejrozšířenější a běžné modely osobních aut vychází vstřik na několik tisíc korun.
  • V případě nových modelů značky Bosch jde o částky pohybujících se nad hranicí 6 000 Kč, ale mnohdy i překračující 10 000 Kč.
  • Pakliže sáhnete po identickém dílů, ale ve formě repasu, klesá částka zpravidla přibližně na polovinu.

Otázky a odpovědi

Jak vybrat vstřiky?

Před koupí nových ale i repasovaných vstřiků is vždy zjistěte model vašeho vozu a dále konkrétní typ vstřiků. U nejčastěji používaných typů lze konkrétní katalogové označení zjistit, aniž byste museli vstřiky demontovat. Následně již jen skrze vybraný obchod pořídíte pro vás určené nové vstřiky.

Je nutné vstřiky vždy vyměnit?

Pokud vstřiky vykazují známé ne zcela korektní funkčnosti, nemusí se vždy jednat o fatální závadu vedoucí k nutné výměně. Máte možnost nechat vstřiky vyčistit a přetěsnit. Pozdější alternativou může být pořízení repasovaných vstřiků.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Škoda, VW, Seat, AUDI
VW Touareg
Repasovaný
Image
Produkt
vstřiky vstřikovače – sada 4 ks VAG 1,6 TDI 81 kW CRK CXM 04L130277AD
vstřiky/vstřikovače – sada 8 ks VW Touareg 7P0 4,2 TDI CKD 250 kW 057130277AM
Repasované vstřikovače
Cena ca. 18 300 CZK ca. 26 600 CZK ca. 3 000 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena