Indukční cívka

Zapalovací cívka do auta.

ca. 100 CZK
ca. 900 CZK
ca. 200 CZK
ca. 1 900 CZK

Jak vybrat indukční cívku

  • Indukční cívky jsou velmi důležitou součástí klasických motorů v automobilech.
  • Každé vozidlo vyžaduje konkrétní indukční cívku, která je vhodná pro daný typ motoru.
  • Indukční cívka se používá ke vznícení směsi a nastartování vozidla.

Co je indukční cívka

Indukční cívka je někdy též nazývaná cívkou zapalovací a nachází se ve všech běžných automobilech, které spalují benzin či naftu. Indukční cívka přenáší napětí, které následně zapálí směs a dojde k nastartování motoru daného vozu. Dokáže totiž změnit napětí z běžných 12 voltů, a to klidně až na 50 tisíc voltů, které je v danou chvíli krátkodobě žádoucí.

Životnost cívky

Indukční cívka je v zásadně vcelku jednoduché zařízení, které vydrží velmi dlouhou dobu, aniž by vyžadovalo speciální údržbu. Zpravidla lze říci, že je potřeba výměna po najetí přibližně 70 tisíc kilometrů, což u průměrného motoristy vychází řekněme jednou za 4 roky. Při výměně je nutné dbát na správný model určený přesně nejen pro váš model vozidla, ale také jeho konkrétní motorizaci. Záměna za jiný typ indukční cívky může vést k problémům se zapalováním.

Pro skútry
zapalovací,indukční cívka s kabelem a fajfkou pro skútry 50 – 125 ccm 139QMB/QMA GY6 125-150cm³ 152QMI/157QMJ (GY6 125-150) 4T

Typy

Indukční cívky se rozlišují na několik základních typů dle toho, jakým způsobem zapalují požadovanou směs. Jinými slovy se liší systém jejich provozu.

Rozdělená

Jedna indukční cívka zajišťuje spolupráci s více válci, což je standardní a dříve běžný systém. Dnes však již přežitý a vídaný jen ve starších vozech.

Dvojité zapalování

Vysoké napětí z jedné indukční cívky se stará o chod dvou zapalovacích svíček, které následně pracují synchronně s pohybujícími se písty. Jedná se o aktuálně velmi používaný systém, který je označován zkratkami DIS, nebo v případě modernizované verze jako DIS-COP.

Motocykly Yamaha
Cívka zapalovací indukční 12V / 1,7-10Ohm – Yamaha XV535 Virago / 87-00 (ni7672403) NI7672403

Individuální

Indukční cívka v tomto případě pasuje přímo na zapalovací svíčku, což znamená, že jde o jednoduché ale účelné řešení, u kterého nejsou potřeba vysokonapěťové dráty. Tento systém nese označené COP.

Systém COP je přitom prozatím poměrně vzácný, avšak automobilky jej začínají preferovat. Ačkoliv působí na první pohled složitě, minimum komponentů jej předurčuje k dlouhé životnosti a především vcelku snadné výměně po nějakém čase či ujetých kilometrech. Opomenout nelze ani estetickou stránku, kdy v motorovém prostoru není všudy přítomná kabeláž. Taková skutečnost nahrává i tomu, že již nebudete muset řešit překousané kabely k zapalování například od kun.

Typ indukční cívky popis    
rozdělená standardní, dnes již méně používaná    
dvojité zapalování nejpoužívanější systém v současné době    
individuální nejmodernější systém, spojení bez kabelů

Správný výběr

Při výběru vhodné indukční cívky je třeba se řídit několika klíčovými vlastnostmi tak, abyste zvolili tu správnou pro váš konkrétní vůz. Důležité je to z toho důvodu, že se indukční cívka nachází přibližně uprostřed celého zapalovacího okruhu a je tudíž citlivá na jakoukoliv odchylku. Příkladem budiž to, že když svíčka potřebuje více energie, než kolik je schopna cívka dodat, dojde k jejímu spálení.

S kabelem a fajfkou
cívka indukční zapalování s kabelem a fajfkou – CPI

Ideální je proto se řídit VIN kódem vašeho vozidla. Případně můžete ve specializovaném obchodě, kdy nevíte VIN číslo vašeho vozu, sdělit konkrétní

  • typ vašeho auta, rok výroby
  • konkrétní model
  • druh karoserie.

Když dodáte ještě konkrétní typ motoru, budete mít i tímto stylem vyhráno a vyberete vhodnou indukční cívku. Platí tedy osvědčené pravidlo, že čím více informací znáte, tím spolehlivěji vám pracovník prodejny dokáže poradit při výběru.

12 V
Cívka zapalovací indukční 12V – Honda CB1000F + CB600F Hornet + CB750F Seven Fifty + CBR1000F + CBR600F + CBR900RR + GL1500 F6C Valkyrie + GL1500 Goldwing + PCX150 + RVF750 + ST1100 Pan European (sfin

Víte, že…?

Indukční cívka je nesmírně důležitou součástí spalovacího motoru a je klíčové, aby byla vždy vybrána ta konkrétní pro daný druh vozidla a motorizaci.

Ceny

Ceny indukční cívek se mohou poměrně výrazně lišit.

  • Často záleží na výrobci, kdy například méně známí výrobci vyrábějící mnoho druhů indukčních cívek dokáží cenu stlačit i pod hranici 100 Kč za jeden kus indukční cívky.
  • Pakliže si potrpíte na kvalitu, volte například značku Bosch, která rovněž produkuje indukční cívky, avšak jejich cena se pohybuje v řádech vyšších 100 Kč. Na druhou stranu se za vyšší cenu dočkáte delší životnosti dané indukční cívky.
  • Komplikovanější indukční cívky pro složitější zařízení mohou stát výrazně více a neměla by vás překvapit ani cena v řádech nižších 1000 Kč.

Otázky a odpovědi

Jak vybrat indukční cívku?

Indukční cívka bývá výbavou vašeho automobilu a neměla by být po letech zaměňována za jiný typ. Je proto důležité zachovat identický typ pro správné zapalování svíček prostřednictvím indukční cívky.

Jak dlouho indukční cívka vydrží?

Indukční cívka je v dnešních vozech poměrně stálým prvkem, který nevyžaduje častý servis. Většinou vydrží několik let v závislosti na tom, kolik tisíc kilometrů ročně najdete. Obvyklá životnost se pohybuje kolem 70 tisíc kilometrů.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Pro skútry
Motocykly Yamaha
S kabelem a fajfkou
12 V
Image
Produkt
zapalovací,indukční cívka s kabelem a fajfkou pro skútry 50 – 125 ccm 139QMB/QMA GY6 125-150cm³ 152QMI/157QMJ (GY6 125-150) 4T
Cívka zapalovací indukční 12V / 1,7-10Ohm – Yamaha XV535 Virago / 87-00 (ni7672403) NI7672403
cívka indukční zapalování s kabelem a fajfkou – CPI
Cívka zapalovací indukční 12V – Honda CB1000F + CB600F Hornet + CB750F Seven Fifty + CBR1000F + CBR600F + CBR900RR + GL1500 F6C Valkyrie + GL1500 Goldwing + PCX150 + RVF750 + ST1100 Pan European (sfin
Cena ca. 100 CZK ca. 900 CZK ca. 200 CZK ca. 1 900 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.