Motor na kolo

Kvalitní motor na každé kolo.

Jak vybrat motor na kolo?

  • Nejdůležitějšími parametry při výběru motoru na kolo jsou výkon a kroutící moment.
  • Výkon může dosahovat hodnot kolem 250 W.
  • Maximální rychlost je dle zákona omezena na 25 km/h.
  • Klíčové je rovněž umístění motoru na kole, a to s ohledem na hladký chod a těžiště.

Víte, že…?

Při výběru vhodného motoru na kolo je nejprve nutné se zorientovat v umístění motoru na kole. Následně je nutné věnovat pozornost i parametrům, jako je výkon a kroutící moment. Určitě totiž nechcete, aby vás váš dopravní prostředek nechal ve štychu v prvním větším stoupání.

Typy motorů

Na současném trhu lze nalézt zpravidla dva typy motorů na kolo. Liší se svým umístěním. Nalézt jej můžete v náboji zadního kola, případně ve středu kola. Každý typ má svá pro a proti a právě na pozitiva a negativa se nyní podíváme.

4 taktní
Motorový kit na motokolo 80cc 2t (přídavný motor na kolo)

Motor vzadu

Zatímco dříve jste mohli narazit na pohon předního kola, z praktických důvodů se přešlo na zadní umístění. Výsledkem je lepší přenos točivého momentu a odstranění nepříjemného prokluzování předního kola v náročnějším terénu. Umístění motoru na zadní kolo však má i svá úskalí. Kolo je nevyvážené a největší část hmotnosti je v zadní části, čímž jsou části kola namáhány nerovnoměrně.

Umístění na zadní kolo je však cenově dostupnější a vhod by mohlo přijít uživatelům, kteří chtějí elektromotor využívat jen příležitostně, například ve stoupáních. Motor na zadním kole je totiž vybaven volnoběžkou a ve výsledku neklade téměř žádný odpor. Kolo je tak možné pohánět šlapáním a vy téměř nepocítíte, že nějaký elektromotor máte.

Motor ve středu

Středový motor působí moderněji z pohledu rozpoložení hmotnosti o poznání vhodněji. Nejde jen o prostá čísla, ale také o výrazně lepší jízdní vlastnosti. U středového motoru si také lze volit počet otáček za minutu, díky čemuž dosahují kola s ve středu umístěným motorem mnohem větších dojezdů na jedno nabití. Může se jednat až o 180 kilometrů. Kola se středovým pohonem se těší také uživatelské oblibě, a to díky příjemnému zážitku z jízdy.

Přestavba kola
Motorový kit na motokolo 49cc 4-takt (přídavný motor na kolo čtyřtaktní)

Za vyzdvihnutí stojí také značná nenáročnost celého středově umístěného motoru a spolehlivost míří až ke 100 %. Můžete se setkat s tím, že kola s tímto druhem pohonu bývají dražší. Rozdíl však není nijak velký a při aktivním využívání se vám vrátí tím, že tento druh motoru má delší životnost.

Víte, že…?

Aktuálním trendem mezi motory na kola jsou ty umístěné ve středu. Nenamáhají jednotlivé části na kolech a jsou také uživatelsky přívětšivější.

Důležité parametry

Pokud si již vyberete umístění motoru na kole, věnujte následně pozornost ještě výkonu a kroutícímu (točivému) momentu.

Přídavný motor
Motorový kit na motokolo 49cc 4-takt (přídavný motor na kolo čtyřtaktní) typ 2

Kroutící moment

  • V případě kroutícího momentu se výrobci snaží primárně soupeřit a dosahují hodnot až 100 Nm. Zde platí zcela jednoduchá rovnice, že čím vyšší kroutící moment, tím rychleji dokáže kolo jet a například i tím pružněji vyrazí, aniž byste museli nějak intenzivně šlapat.
  • U kol najdete různé režimy jízdy, kdy například v režimech sport je kroutící moment nejvyšší. Pakliže však chcete zohlednit i spotřebu, existují režimy Eco, kdy však maximální kroutící moment poklesne.
  • Pokud budete váhat mezi dvěma různými modely, doporučujeme vyzkoušet vždy různé výkonnostní režimy, neboť jen tak poznáte, který model vám vyhovuje více.

Víte, že…?

Při výběru vhodného motoru na kolo je nejprve nutné se zorientovat v umístění motoru na kole. Následně je nutné věnovat pozornost i parametrům, jako je výkon a kroutící moment. Určitě totiž nechcete, aby vás váš dopravní prostředek nechal ve štychu v prvním větším stoupání.

Výkon

  • Neméně důležitým parametrem je také výkon, který se může pohybovat kolem 250 W a i zde platí, že čím vyšší je, tím s vámi kolo pojede rychleji, případně o to méně budete muset sami šlapat do pedálů.
  • Výkon je udáván ve Wattech, přičemž pro porovnání lze uvést, že netrénovaný 70kilogramový cyklista dokáže na krátkou vzdálenost vyvinout výkon až 140 W. Obvykle to pak ale bude spíše méně. Slušně výkonné kolo tak dokáže obstarat celý pohon, případně výrazně zvýšit cestovní rychlost.
Typ pohonu Výhody Nevýhody
zadní – nízká cena, lade minimální odpor – rychlejší opotřebení zadního kola, horší jízdní vlastnosti, nehodí se do velkých kopců
ve středu – vyváženost, spolehlivost, dlouhý dojezd – vyšší cena

Ceny

  • Ceny elektrokol se pohybují ve velmi širokém rozmezí. Nejlevnější modely začínají již od hranice 20 000 Kč. Avšak tyto kousky jsou určeny spíše pro městský provoz, kdy není kladen takový důraz na odolnost všech materiálů. Doporučuje se proto investovat vyšší částku a dopřát si více pohodlí v podobě delšího dojezdu či životnosti.
  • Kvalitní treková elektrokola, se kterými již můžete i do lehčího terénu, pořídíte zhruba za 35 000 Kč. Ještě dražší jsou kola horská, jejichž cena se může dostat i ke hranici 100 000 Kč.

Otázky a odpovědi

Jakému pohonu dát přednost?

Obecně platí, že lepší službu vám po všech stránkách udělá motor umístěný ve středu kola. Těšit se můžete na lepší dojezd, jízdní vlastnosti i citlivější reakci na pedály. Vyšší cenu obhájí delší životnost tohoto typu motoru.

Jaký mají motory na kolo dojezd?

Dojezd se obecně liší dle baterie. U těch nejlepších modelů může atakovat hranici až 180 kilometrů. Velmi ale záleží na režimu jízdy či terénu. Časté stoupání je náročnější a baterii vybije rychleji.