Zimní pneumatiky

Obujte své auto na zimu do něčeho pořádného.

ca. 3 800 CZK
ca. 1 100 CZK
ca. 1 200 CZK
ca. 1 100 CZK
ca. 3 500 CZK
ca. 4 600 CZK

Jak vybrat zimní pneumatiky

Ačkoliv zákon definuje potřebu zimních pneumatik poměrně vágně, zjednodušeně platí, že v období od 1. listopadu do 31. března byste měli mít na svém miláčkovi zimní obutí. Nikdy nemůžete vědět, zda přes noc nenapadne pár centimetrů sněhu a vy budete odkázáni na autobusovou dopravu. Správnému výběru zimních pneumatik věnujeme následující text.

Doba přezutí

Již v samém úvodu jsme zmiňovali základní časové rozmezí, během něhož byste zimní pneumatiky měli mít. Zákon hovoří o této nutnosti v případě, kdy je na vozovce souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu, nebo pokud lze tento stav očekávat. Jestliže nepřezujete a pojedete na letních gumách v době, kdy svítí sluníčko, a i v lednu jsou spíše jarní teploty, nic se nestane. Hovoří-li předpověď na následující dny o sněhových srážkách, musíte být připraveni.

Pokud se vám v tomto období stane dopravní nehoda, druh pneumatik bude jednou z prvních věcí kontrolovanou pojišťovnou. Prokáže-li se, že jste jeli na letních, nejenže vám nic nevyplatí, můžete navíc očekávat pokutu do výše 2 000 Kč za nedodržení povinnosti zimní výbavy.

Přesně to je důvod, proč doporučujeme v období od 1. listopadu do 31. března zimní pneumatiky na svém automobilu mít. Aspoň nebudete muset sledovat předpověď počasí se strachem, zda zrovna zítra nezačne sněžit nebo mrznout.

Značení

Líbí se vám sada pneu, ale nejste si jisti, zda splňuje zákonem stanovené charakteristiky zimní výbavy? Pátrejte po piktogramu sněhové vločky na štítcích. Udává, že si gumy poradí se sněhem. Mnohdy se setkáte s modely označenými písmeny M + S (Mud + Snow). V zásadě se nejedná o ryze zimní obutí, ale tzv. celoroční pneumatiky, na nichž můžete rejdit jak v létě, tak v zimě.

Víte, že…?

Pneumatiky označené jako Mud + Snow představují jakousi kompromisní variantu. Sice splňují zákonné normy, ale rozhodně od nich nelze očekávat podobnou úroveň bezpečnosti jako od ryze zimního obutí.

Základní parametry

V jednom z předcházejících textů věnovaném obecně problematice pneumatik jsme se zmiňovali o řadě základních parametrů pro výběr. Proto je zde uvedeme pouze v bodových odrážkách, detailnější informace naleznete, v již zmiňovaném obecném článku.

Mezi základní parametry pro nákup pneumatik tedy řadíme:

  • Rozměry – musí vycházet z údajů uvedených výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu, udává se ve formátu xxx/xx Rxx, přičemž číslo před lomítkem udává šířku v milimetrech, údaj za lomítkem výšku bočnice v procentech šířky. Písmeno R značí radiální konstrukci a týká se vnitřního průměru v palcích
  • Nosnostní index – udává maximální zatížení pneumatika unese, mezní hodnoty jsou uvedeny v technickém průkazu, nelze užít pneumatiky s nižší hodnotou
  • Rychlostní index – maximální rychlost, pro níž je pneumatika stavěná, nikdy ji nepřekračujte, neboť hrozí zhoršení jízdních vlastností nebo poškození pneu
  • DOT – číselný údaj určující stáří, 4místné číslo, kdy první dvě udávají kalendářní týden a poslední dvě rok (0515 – pneumatika vyrobená v pátém týdnu roku 2015), nepoužívejte pneumatiky starší pěti let

Dezén

Vzorek, jinak označovaný jako dezén, spadá mezi nejdůležitější parametry zimních pneumatik. Rozlišujeme u něj dva dílčí parametry – typ a hloubku, přičemž oba vypovídají poměrně dost o kvalitě.

Typ dezénu

V současné době se lze setkat hned se třemi možnými provedeními. Každý z nich jinak vypadá, ale má také rozdílný vliv na jízdní vlastnosti a kvalitu jízdy. Konkrétně se jedná o tuto trojici:

  • Symetrický – na obou stranách stejný vzorek, možnost umístit jakýmkoliv způsobem, optimální poměr cena/výkon, oblíbené u SUV a MPV vozidel
  • Asymetrický – každá strana je jiná, vnitřní odvádí vodu a stará se o brždění, vnější pomáhá zajistit stabilitu, vyšší cena, užití na sportovních vozidlech se silnými motory, nevhodné do horského prostředí
  • Směrový – šípový vzorek pro odvádění vody a sněhu, lepší záběr a stabilita, u zimních pneumatik nejčastější, nutnost umístění podle šipek

Víte, že…?

Pro potřeby jízdy v zimním období se poohlédněte po směrovém dezénu. S jeho pomocí získáte ideální kontrolu nad automobilem a směrový vzorek se též postará o dokonalé odvádění vody a sněhu.

Hloubka dezénu

Věděli jste, že pokud hloubka dezénu vašich pneumatik klesne pod hranici 4 milimetrů, nahlíží se na vás jako byste neměli žádnou zimní výbavu? Vždy proto svá kola dobře překontrolujte a zajistěte jejich včasnou výměnu za nový model. Stav obutí snadno zjistíte pomocí indikátorů opotřebení – výstupků na dně drážek vysokých 1,6 mm.

Obecně platí, že čím je vzorek hlubší, tím lepších jízdních vlastností při cestování na zasněžené nebo zledovatělé vozovce získáte. Nehledě na delší životnost.

Tlak

Pozornost věnujte také tlaku, jenž výrazně ovlivňuje životnost, spotřebu a bezpečnost jízdu. Kontrolu provádějte vždy po vychladnutí vozidla a kol, doporučené huštění udává automobilka ve svém manuálu.

Jízda na podhuštěných kolech snižuje jejich životnost o zhruba 20 %. Nesprávný tlak přední nápravy způsobuje nedotáčivost, na zadní nápravě je zase původcem přetáčivosti. Oba neduhy mohou způsobit dopravní nehodu, proto buďte při kontrole tlaku pečliví.

Šířka

Dalším poměrně často citovaným znakem pneumatik, je jejich šířka. Tu naleznete taktéž v technickém průkazu, obvykle v podobě doporučovaného rozpětí. Obecně ale platí, že:

  • Užší pneumatiky – lépe zvládají jízdu na mokré vozovce, aquaplaning, nižší hluk, nižší spotřeba paliva
  • Širší pneumatiky – lepší jízdní vlastnosti a kratší brzdná dráha

Třída

V neposlední řadě považujeme za důležité zmínit se o třídě, jež představuje další důležité vodítko pro nákup. Dostupné modely se rozdělují do několika skupin podle toho, k jak náročnému provozu se hodí. Rozlišujeme:

  • Ekonomická třída – nejlevnější, pro užití ve městech, nižší rychlosti jízdy
  • Střední třída – jízda ve městě i mimo něj, rozumný poměr mezi cenou a výkonem
  • Vysoká třída – pro silné a sportovní vozidla, náročný provoz ve vysokých rychlostech

A co v létě?

Užití zimních pneumatik v letním období nezapovídá žádná zákonná norma. Sami tím ovšem zkrátíte jejich životnost, neboť v horkých dnech jsou zapotřebí trochu jiné vlastnosti než ve sněhu. Jelikož je zimní obutí vyrobeno z měkčí směsi, na žhavém asfaltu dochází k jeho přilepení k povrchu vozovky a postupnému trhání. Výrazně se tak zkracuje jejich životnost.

Nejvýznamnější značky

Zakoupili jste starší auto v bazaru a nabízejí vám bonus v podobě pneumatik neznámého původu? Narazili jste na podezřele levnou sadu během nákupu v hypermarketu? Ať tak či tak, vždycky raději zpozorněte. Smutnou pravdou bohužel je, že nízkou cenou maskují prodejci nepříliš vysokou kvalitu pneumatik. V lepším případě dojde k jejich rychlému opotřebení a nutné výměně, v tom horším se budou vyznačovat hrozivými jízdními vlastnostmi.

Ať už je to, jak chce, automobilová doprava sama o sobě je velice riziková. Stačí drobné selhání lidského faktoru nebo techniky a neštěstí je na světě. Proto byste se měli snažit všechna rizika co nejvíce eliminovat, čemuž napomůžete výběrem obutí ověřených výrobců. Do takové společnosti řadíme kupříkladu firmy Continental Barum, Dunlop, Goodyear, Michelin, Bridgestone, Pirelli nebo Nokian.

Cena

Ochudit vás nemůžeme ani o finální kapitolu každého text věnovanou přehledu cen. Nákup pneumatik představuje zlomek oproti pořizování samotného vozidla. Při troše štěstí navíc narazíte na slevové akce dealerů, kteří sadu obutí nabízejí v rámci speciálních balíčků. Nestane-li se tak, nezbude než si svou sadu pořídit za vlastní prostředky.

Na základě námi provedené cenové analýzy jsme dostupné modely rozdělili do tří základních cenových pásem:

  • Do 3 000 Kč
  • 3 000–6 000 Kč
  • Nad 6 000 Kč

Upozorňujeme, že cena je stanovena vždy za jeden kus. Pro pořízení sady proto musíte danou sumu vynásobit čtyřmi.

Cena do 3 000 Kč

Nejnižší třída do 3 000 Kč za kus čítá zajímavé kusy určené zejména méně náročným řidičům. Pokud často projíždíte městskou zástavbou a nepotrpíte si na vysoké rychlosti, plně si s nabízenými modely vystačíte. Hodnocení přilnavosti za mokra bývá ve skupinách od A po C, úspora paliva je bohužel výrazně nižší – známky E či F.

Jestliže automobil využíváte výhradně k přesunům do a z práce, případně na nákupy, jste na správném místě. Vyšší a nákladnější třídy byste totiž jen těžko uplatnili.

Cena od 3 000 do 6 000 Kč

Ve střední kategorii přijdou na své jak milovníci úspor, tak jedinci, kteří si potrpí na opravdu rychlou jízdu. Přilnavost za mokra bývá průměrně hodnocena nejlepším písmenem A, zatímco spotřeba paliva dosahuje také znatelně lepších výsledků – známka C. Rychlostní index přesahující 200 km/hod zaručuje perfektní vlastnosti i ve výrazných rychlostech.

Cena nad 6 000 Kč

Jestliže jste hrdými vlastníky luxusního sportovního vozu, patrně si s levnými pneumatikami prostě nevystačíte. Právě pro vás je na světě nejvyšší skupina pyšnící se cenovkou začínající na 6 000 Kč za kus. Jisti si můžete být jak dokonalou přilnavostí, tak vysokou úsporou paliva. Samozřejmostí je rychlostní index přesahující 240 km/hod. Neobáváte-li se policejních hlídek, nemusíte si s tachometrem lámat hlavu.

Jméno
Pro SUV
Pro osobák
Česká kvalita
Do hlubokého sněhu
Pro sporťák
Úsporné
Image
Produkt
Nokian WR D4 215/60 R17 96H
Barum Polaris 5 195/65 R15 91T
Barum Polaris 5 195/50 R15 82H
Nokian WR D4 195/65 R15 91T
Michelin Pilot Alpin PA4 225/40 R18 92W
Goodyear UG PERF G1 235/55 R19 105V
Hlučnost
69 dB
72 dB
72 dB
69 dB
70 dB
69 dB
Index nosnosti
96
91
82
91
92
105
Index rychlosti
H (=210 km/h)
T (=190 km/h)
H (=210 km/h)
T (=190 km/h)
W (=270 km/h)
V (=240 km/h)
Nominální šířka
215
195
195
195
225
235
Přilnavost za mokra
A
C
C
B
C
A
Profil
60
65
50
65
40
55
Úspora paliva
C
C
E
C
E
A
Vnitřní průměr
R17
R15
R15
R15
R18
R19
Cena ca. 3 800 CZK ca. 1 100 CZK ca. 1 200 CZK ca. 1 100 CZK ca. 3 500 CZK ca. 4 600 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena