Nejlepší zimní pneumatiky 2025 a jak vybrat
Obujte své auto na zimu do něčeho pořádného.
Jak vybrat zimní pneumatiky
- Ačkoliv zákon definuje potřebu zimních pneumatik poměrně vágně, zjednodušeně platí, že v období od 1. listopadu do 31. března byste měli mít Váš automobil zimní obutí.
- Zimní pneumatiku poznáte podle obrázku sněhové vločky.
- Dostupné modely se rozdělují do několika skupin podle toho, k jak náročnému provozu se hodí.
Zimní pneumatiky - náš výběr



Zimní pneumatiky 205




Zimní pneumatiky 225




Zimní pneumatiky 215




Zimní pneumatiky 195



Jak vybrat zimní pneumatiky
Doba přezutí
Již v samém úvodu jsme zmiňovali základní časové rozmezí, během něhož byste zimní pneumatiky měli mít. Zákon hovoří o této nutnosti v případě, kdy je na vozovce souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu, nebo pokud lze tento stav očekávat. Jestliže nepřezujete a pojedete na letních gumách v době, kdy svítí sluníčko, a i v lednu jsou spíše jarní teploty, nic se nestane. Hovoří-li předpověď na následující dny o sněhových srážkách, musíte být připraveni.

Zimní pneumatiky Vás podrží v každé siituaci, iStock /chaoss
- Pokud se vám v tomto období stane dopravní nehoda, druh pneumatik bude jednou z prvních věcí kontrolovanou pojišťovnou. Prokáže-li se, že jste jeli na letních, nejenže vám nic nevyplatí, můžete navíc očekávat pokutu do výše 2 000 Kč za nedodržení povinnosti zimní výbavy.
- Přesně to je důvod, proč doporučujeme v období od 1. listopadu do 31. března zimní pneumatiky na svém automobilu mít. Aspoň nebudete muset sledovat předpověď počasí se strachem, zda zrovna zítra nezačne sněžit nebo mrznout.
Značení
Líbí se vám sada pneu, ale nejste si jisti, zda splňuje zákonem stanovené charakteristiky zimní výbavy? Pátrejte po piktogramu sněhové vločky na štítcích. Udává, že si gumy poradí se sněhem. Mnohdy se setkáte s modely označenými písmeny M + S (Mud + Snow). V zásadě se nejedná o ryze zimní obutí, ale tzv. celoroční pneumatiky, na nichž můžete rejdit jak v létě, tak v zimě.
Víte, že…?
Pneumatiky označené jako Mud + Snow představují jakousi kompromisní variantu. Sice splňují zákonné normy, ale rozhodně od nich nelze očekávat podobnou úroveň bezpečnosti jako od ryze zimního obutí.
Základní parametry
V jednom z předcházejících textů věnovaném obecně problematice pneumatik jsme se zmiňovali o řadě základních parametrů pro výběr. Proto je zde uvedeme pouze v bodových odrážkách, detailnější informace naleznete, v již zmiňovaném obecném článku.
Mezi základní parametry pro nákup pneumatik tedy řadíme:
- Rozměry – musí vycházet z údajů uvedených výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu, udává se ve formátu xxx/xx Rxx, přičemž číslo před lomítkem udává šířku v milimetrech, údaj za lomítkem výšku bočnice v procentech šířky. Písmeno R značí radiální konstrukci a týká se vnitřního průměru v palcích
- Nosnostní index – udává maximální zatížení pneumatika unese, mezní hodnoty jsou uvedeny v technickém průkazu, nelze užít pneumatiky s nižší hodnotou
- Rychlostní index – maximální rychlost, pro níž je pneumatika stavěná, nikdy ji nepřekračujte, neboť hrozí zhoršení jízdních vlastností nebo poškození pneu
- DOT – číselný údaj určující stáří, 4místné číslo, kdy první dvě udávají kalendářní týden a poslední dvě rok (0515 – pneumatika vyrobená v pátém týdnu roku 2015), nepoužívejte pneumatiky starší pěti let
Dezén
Vzorek, jinak označovaný jako dezén, spadá mezi nejdůležitější parametry zimních pneumatik. Rozlišujeme u něj dva dílčí parametry – typ a hloubku, přičemž oba vypovídají poměrně dost o kvalitě.

Vše potřebné je vyznačeno přímo na pneumatice, iStock /Zigmunds Dizgalvis
Typ dezénu
V současné době se lze setkat hned se třemi možnými provedeními. Každý z nich jinak vypadá, ale má také rozdílný vliv na jízdní vlastnosti a kvalitu jízdy. Konkrétně se jedná o tuto trojici:
- Symetrický – na obou stranách stejný vzorek, možnost umístit jakýmkoliv způsobem, optimální poměr cena/výkon, oblíbené u SUV a MPV vozidel
- Asymetrický – každá strana je jiná, vnitřní odvádí vodu a stará se o brždění, vnější pomáhá zajistit stabilitu, vyšší cena, užití na sportovních vozidlech se silnými motory, nevhodné do horského prostředí
- Směrový – šípový vzorek pro odvádění vody a sněhu, lepší záběr a stabilita, u zimních pneumatik nejčastější, nutnost umístění podle šipek
Víte, že…?
Pro potřeby jízdy v zimním období se poohlédněte po směrovém dezénu. S jeho pomocí získáte ideální kontrolu nad automobilem a směrový vzorek se též postará o dokonalé odvádění vody a sněhu.
Hloubka dezénu
Věděli jste, že pokud hloubka dezénu vašich pneumatik klesne pod hranici 4 milimetrů, nahlíží se na vás jako byste neměli žádnou zimní výbavu? Vždy proto svá kola dobře překontrolujte a zajistěte jejich včasnou výměnu za nový model. Stav obutí snadno zjistíte pomocí indikátorů opotřebení – výstupků na dně drážek vysokých 1,6 mm.
Obecně platí, že čím je vzorek hlubší, tím lepších jízdních vlastností při cestování na zasněžené nebo zledovatělé vozovce získáte. Nehledě na delší životnost.
Tlak
Pozornost věnujte také tlaku, jenž výrazně ovlivňuje životnost, spotřebu a bezpečnost jízdu. Kontrolu provádějte vždy po vychladnutí vozidla a kol, doporučené huštění udává automobilka ve svém manuálu.
Jízda na podhuštěných kolech snižuje jejich životnost o zhruba 20 %. Nesprávný tlak přední nápravy způsobuje nedotáčivost, na zadní nápravě je zase původcem přetáčivosti. Oba neduhy mohou způsobit dopravní nehodu, proto buďte při kontrole tlaku pečliví.
Šířka
Dalším poměrně často citovaným znakem pneumatik, je jejich šířka. Tu naleznete taktéž v technickém průkazu, obvykle v podobě doporučovaného rozpětí. Obecně ale platí, že:
- Užší pneumatiky – lépe zvládají jízdu na mokré vozovce, aquaplaning, nižší hluk, nižší spotřeba paliva
- Širší pneumatiky – lepší jízdní vlastnosti a kratší brzdná dráha
Třída
V neposlední řadě považujeme za důležité zmínit se o třídě, jež představuje další důležité vodítko pro nákup. Dostupné modely se rozdělují do několika skupin podle toho, k jak náročnému provozu se hodí. Rozlišujeme:
- Ekonomická třída – nejlevnější, pro užití ve městech, nižší rychlosti jízdy
- Střední třída – jízda ve městě i mimo něj, rozumný poměr mezi cenou a výkonem
- Vysoká třída – pro silné a sportovní vozidla, náročný provoz ve vysokých rychlostech
A co v létě?
Užití zimních pneumatik v letním období nezapovídá žádná zákonná norma. Sami tím ovšem zkrátíte jejich životnost, neboť v horkých dnech jsou zapotřebí trochu jiné vlastnosti než ve sněhu. Jelikož je zimní obutí vyrobeno z měkčí směsi, na žhavém asfaltu dochází k jeho přilepení k povrchu vozovky a postupnému trhání. Výrazně se tak zkracuje jejich životnost.
Nejvýznamnější značky
Zakoupili jste starší auto v bazaru a nabízejí vám bonus v podobě pneumatik neznámého původu? Narazili jste na podezřele levnou sadu během nákupu v hypermarketu? Ať tak či tak, vždycky raději zpozorněte. Smutnou pravdou bohužel je, že nízkou cenou maskují prodejci nepříliš vysokou kvalitu pneumatik. V lepším případě dojde k jejich rychlému opotřebení a nutné výměně, v tom horším se budou vyznačovat hrozivými jízdními vlastnostmi.
Ať už je to, jak chce, automobilová doprava sama o sobě je velice riziková. Stačí drobné selhání lidského faktoru nebo techniky a neštěstí je na světě. Proto byste se měli snažit všechna rizika co nejvíce eliminovat, čemuž napomůžete výběrem obutí ověřených výrobců. Do takové společnosti řadíme kupříkladu firmy Continental Barum, Dunlop, Goodyear, Michelin, Bridgestone, Pirelli nebo Nokian.
Cena
Ochudit vás nemůžeme ani o finální kapitolu každého text věnovanou přehledu cen. Nákup pneumatik představuje zlomek oproti pořizování samotného vozidla. Při troše štěstí navíc narazíte na slevové akce dealerů, kteří sadu obutí nabízejí v rámci speciálních balíčků. Nestane-li se tak, nezbude než si svou sadu pořídit za vlastní prostředky.
Na základě námi provedené cenové analýzy jsme dostupné modely rozdělili do tří základních cenových pásem:
- Do 3 000 Kč
- 3 000–6 000 Kč
- Nad 6 000 Kč
Upozorňujeme, že cena je stanovena vždy za jeden kus. Pro pořízení sady proto musíte danou sumu vynásobit čtyřmi.
Cena do 3 000 Kč
Nejnižší třída do 3 000 Kč za kus čítá zajímavé kusy určené zejména méně náročným řidičům. Pokud často projíždíte městskou zástavbou a nepotrpíte si na vysoké rychlosti, plně si s nabízenými modely vystačíte. Hodnocení přilnavosti za mokra bývá ve skupinách od A po C, úspora paliva je bohužel výrazně nižší – známky E či F.
Jestliže automobil využíváte výhradně k přesunům do a z práce, případně na nákupy, jste na správném místě. Vyšší a nákladnější třídy byste totiž jen těžko uplatnili.
Cena od 3 000 do 6 000 Kč
Ve střední kategorii přijdou na své jak milovníci úspor, tak jedinci, kteří si potrpí na opravdu rychlou jízdu. Přilnavost za mokra bývá průměrně hodnocena nejlepším písmenem A, zatímco spotřeba paliva dosahuje také znatelně lepších výsledků – známka C. Rychlostní index přesahující 200 km/hod zaručuje perfektní vlastnosti i ve výrazných rychlostech.
Cena nad 6 000 Kč
Jestliže jste hrdými vlastníky luxusního sportovního vozu, patrně si s levnými pneumatikami prostě nevystačíte. Právě pro vás je na světě nejvyšší skupina pyšnící se cenovkou začínající na 6 000 Kč za kus. Jisti si můžete být jak dokonalou přilnavostí, tak vysokou úsporou paliva. Samozřejmostí je rychlostní index přesahující 240 km/hod. Neobáváte-li se policejních hlídek, nemusíte si s tachometrem lámat hlavu.