Jak vybrat airbag vestu
- Každý, kdo si sedá na motocykl, musí v první řadě myslet na bezpečnost. Tu, vedle opatrné jízdy, zajišťuje např. kvalitní motorkářské oblečení, helma a další doplňky.
- Airbag zná každý jako bezpečnostní prvek, který je standardní výbavou téměř každého automobilu.
- O airbagu se ale začíná mluvit i v souvislosti s jízdou na motorce a to díky speciálním vestám, které mají tento bezpečnostní prvek integrován.
Airbag vesta - náš výběr





Airbag vesty Helite




Airbag vesty Hit-air- MLV


Jak vybrat airbag vestu
Typy
Možná se zdá být logické umístit airbag přímo na motorku před samotného jezdce. Jenže v případě, že opravdu dojde k nehodě, dojde pravděpodobně také k pádu motorkáře mimo jeho vozidlo a tím pádem bude taková pomoc naprosto k ničemu. Druhá varianta je umístění airbagu přímo na jezdce.
Typ airbagu | Popis |
---|---|
Na motorku | Tento typ existuje pouze jeden a jejím výrobcem je značka Honda, která ho umístila na jeden ze svých cestovních modelů již v roce 2006; je umístěn vepředu tam, kde standardně bývá palivová nádrž; při čelním nárazu brání airbag poranění o řídítka nebo o cokoli jiného před jezdcem |
Vesty, bundy | Airbag se na foukne přímo na trupu jezdce; může se jednat přímo o svrchní bundu nebo kombinézu, ale také o samostatnou vestu, která se obléká na motorkářské oblečení |
Víte, že…?
Jezdec musí sedět od airbagu dostatečně daleko. Důvodem je, že by mělo dojít k jeho úplnému nafouknutí. K samotnému styku s airbagem může dojít teprve ve chvíli, kdy se začíná vyfukovat. To je také důvod, proč airbagy na motorky výrobce nedávají. Na celé řadě modelů motorek sedí jezdec v náklonu v před, takže by byl pro ně nebezpečný.
Nafouknutí
Aby byl airbag na vestě opravdu bezpečný, je důležité správně určit dobu, kdy by se měl nafouknout. Na našem trhu najdete z konstrukčního hlediska dvě varianty, jak k aktivaci airbagu dochází.
Trhačka
Jedná se o velmi jednoduchý mechanický systém, který sází na fyzické propojení s motocyklem. Trhačka je šňůra, která se připojí k pevné části stroje. Když dojde k pádu z motorky, vyškubne se a tím aktivuje patronu, která nafoukne vzduchový vak kolem těla jezdce. Vak zajišťuje ochranu celého hrudního koše, klíční kosti, břicha i zad. Některé modely mohou mít nafukovací límec, který chrání krční páteř. Nevýhody tohoto systému jsou:
Neustálé připojování a odpojování vždy, když potřebujete zastavit a slézt z motorky
K aktivaci airbagu může dojít i při malém pádu, kdy nemusí být ani potřeba
Elektronika
Jedná se o modernější technologii, u které není nutné fyzické propojení s motorkou. O aktivaci airbagu v tomto případě rozhoduje chytrá elektronika, která je poháněna bateriemi. Vesty fungují na základě dat ze snímačů a gyroskopů, které jsou umístěny na těle jezdce. Ty následně vyhodnocují, jestli je třeba airbag aktivovat nebo nikoli. U tohoto systému musíte počítat s vyšší pořizovací cenou.
Víte, že…?
Předchůdce tohoto typu vesty byl vyroben zhruba před 45 lety. Tato „nafouknutá bunda“ chránila jezdce při pádu z koně. Bundy byly opatřeny právě tzv. „trhačkou“, která se připojila k sedlu. Při pádu se díky ní vytrhla pojistka z plynové bombičky, která vestu následně nafoukla.
Materiál
Pro výrobu tohoto typu vest se používá prakticky stejný materiál jako u klasického motorkářského oblečení. Záleží tedy jen na vás, co vám nejlépe vyhovuje. Samozřejmě dochází k nejrůznějším kombinacím materiálu. Některé vesty, stejně jako helmy, mohou mít zvenčí tvrdou skořápku a měkký materiál uvnitř, což zajišťuje větší bezpečnost při nárazu.
- Textil – široká škála barev, střihů; pohodlnější díky volnějšímu střihu; materiál se lépe přizpůsobí vlivům počasí (déšť, vítr, horko)
- Kůže – vysoká odolnost proti prodření; neprodyšná; není odolná vůči dešti
Design
Vzhled vesty se odvíjí od zvoleného materiálu. Nejčastěji se setkáte s černou variantou, případně její kombinací s jinými barvami, často opatřeny logem. Druhá nejčastější možnost jsou vesty reflexní ve žlutém nebo oranžovém provedení.
Výrobci a ceny
Mezi výrobce těchto vest patří např. Helite, Hit-Air, Held nebo Alpinestars.
- Nejlevnější modely stojí cca 10000 Kč. Do částky 15000 Kč koupíte téměř výhradně vesty, které fungují na principu trhačky.
- Od 15000 Kč se již začínají objevovat také vesty, které fungují na základě elektronických senzorů. Nejdražší modely koupíte i za 30000 Kč.
- Někteří prodejci nabízí také zvýhodněné sety, které tvoří airbagová vesta a jiná část oblečení, nejčastěji motorkářská bunda, která je pod vestu vhodná. Zde se ale výhradně jedná o vesty s trhačkou.
Další možností je zapůjčení tohoto bezpečnostního vybavení. Tato možnost ale zatím ještě není tak častá. Nabízí např. M-style.cz nebo Bikers Crown Chlumec. Ceny půjčovného jsou zcela v kompetenci prodejců.
Otázky a odpovědi
Jak vybrat airbag vestu?
Jak velké vesty je možné koupit?
Různé typy produktů porovnejte zde.