Jak vybrat brzdič
- Brzdový třmen je někdy označován jednoslovně jako brzdič.
- Vždy je nedílnou součástí kotoučových brzd na automobilech nebo jízdních kolech.
- Základní odlišnost spočívá ve dvou druzích implementace brzdových třmenů.
Brzdič - náš výběr
Jak vybrat brzdič
Co je brzdič
Pod pojmem brzdič se ukrývá brzdový třmen, což je sám o sobě velmi důležitý prvek kotoučové brzdy sloužící k upevnění a fixaci brzdových destiček. Brzdový třmen zaručuje taktéž jejich pohyblivost při samotném brzdění. Brzdič například na automobilech velmi snadno poznáte, je vidět skrze kolo a často zbývá i specificky zabarven jakožto estetický prvek vozidla.
Druhy
Brzdiče, nebo-li brzdové třmeny dělíme na dva základní druhy, a to dle způsobu implementace.
Pevný brzdič
Pevný brzdič podporuje brzdové válce a bývá přímo přišroubovaný k závěsu kol, nebo-li odpružení samotné vzpěry. Brzdič ve výsledku svírá klešťový tvar kolem samotného brzdového kotouče. Kryt je rozdělen na dvě části, přičemž v každé polovině se nachází jeden nebo dva brzdové válce a ty jsou k sobě spárovány opačně. V každé polovině se nachází i píst brzd s těsnícím kroužkem, ochranným krytem a upínacím kroužkem.
Při samotném brzdění tlačí písty válců obložení proti brzdovému kotouči. Válec má drážku pro obdélníkový těsnící kroužek, který pak utěsňuje píst. S ohledem na značný tlak v brzdovém systému je těsnící kroužek pružně a mírně deformován. Deformace je však pouze dočasná a mizí ve chvíli, kdy klesne tlak nebo dojde k odbrzdění.
Pístový brzdič
Pístový brzdič je brzdič namontovaný na samostatném držáku a přináší hned několik klíčových výhod při použití. V prvé řadě se chlubí nízkou hmotností, je menší a má tak kompaktní velikost rámu. Výrazně efektivnější je velký odvod tepla při brzdění. Celkově je pouzdro pístového brzdiče bezúdržbové a mnohem více odolné proti nečistotám a případné korozi. Právě pístové brzdiče bývají nabízeny i v mnoha různých povrchových úpravách, takže opticky mohou na kole za hliníkovými disky vypadat skutečně velmi dobře.
Typ brzdiče | Popis | ||
---|---|---|---|
Pevný brzdič | Klasické řešení, jednodušší implementace | ||
Pístový brzdič | Nízký hmotnost, dobrý odvod tepla, odolnější |
Správné používání
Brzdiče by se měly udržovat ve velmi dobré kondici tak, aby netrpěla celá brzdová soustava.
- Pravidelně proto čistěte a namažte brzdové prvky, přičemž by vaší pozornosti neměla uniknout ani gumová pouzdra proti prachu. Ta by měla být měněna při každé výměně destiček.
- Důležitá je také pravidelná výměna brzdové kapaliny, která na sebe postupem času váže vodu a snižuje se tak brzdný účinek.
- Vhodné je také využívat speciální mazadla, kterými lze ošetřovat brzdný systém včetně brzdiče.
- Dbát je dobré i na styl jízdy, kdy například prudké či velmi dlouhé a táhlé brzdění může zapříčinit silné zahřívání celé brzdové soustavy včetně brzdiče, který tím samozřejmě bude trpět.
- Pro co nejdelší životnost se tak hodí přemýšlet při jízdě vaším vozem a snažit se předem odhadovat vývoj na komunikaci.
- Při výměně destiček se vyplatí využívat adekvátní nástroje tak, aby nechtěně nedošlo k poškození brzdiče.
- Samotnou životnost můžete prodloužit i dalším ošetřením, kdy se na brzdiče používají speciální barvu, která je schopná odolávat vysokým teplotám, které se při brzdění vytváří. Výhodou je nejen ochranný faktor nátěru, ale například i estetická stránka.
Využití
Brzdový třmen je nedílnou součástí všech kotoučových brzd, avšak nejčastěji se s nimi setkáme na automobilech, kde jsou i dostatečně velké na to, aby neunikly vaší pozornosti. Brzdiče však najdete také na kolech a všude tam, kde se nachází kotoučová brzda. U jízdních kol bývá brzdič již součástí celé kotoučové brzdy a neprodává se tak zcela obvykle odděleně jako v případě automobilů.
Víte, že…?
Brzdiče bývají velmi odolné po dlouhou dobu, přesto se ale doporučuje je pravidelně ošetřovat mazadly, případně i speciálními barvami, které jsou odolné vůči vysokým teplotám.
Ceny
Nový brzdič na běžné osobní automobily neoriginální výroby seženete poměrně dostupně, obvykle kolem hranice 1 000 Kč. Výrazně dražší bývají samozřejmě originální díly přímo od automobilek. Zde již záleží, jak volbě dáte přednost. U novějších či sportovních aut jsou ceny samozřejmě vyšší a mohou se pohybovat i kolem 3 000 Kč. U jízdních kol je cenová situace velice podobná, počítejte se zhruba 1 000 Kč, avšak brzdič je součástí celé brzdy.