Brzdič

Brzdový třmen.

ca. 500 CZK
ca. 1 500 CZK
ca. 4 500 CZK
ca. 1 500 CZK
ca. 1 800 CZK

Jak vybrat brzdič

  • Brzdový třmen je někdy označován jednoslovně jako brzdič.
  • Vždy je nedílnou součástí kotoučových brzd na automobilech nebo jízdních kolech.
  • Základní odlišnost spočívá ve dvou druzích implementace brzdových třmenů.

Co je brzdič

Pod pojmem brzdič se ukrývá brzdový třmen, což je sám o sobě velmi důležitý prvek kotoučové brzdy sloužící k upevnění a fixaci brzdových destiček. Brzdový třmen zaručuje taktéž jejich pohyblivost při samotném brzdění. Brzdič například na automobilech velmi snadno poznáte, je vidět skrze kolo a často zbývá i specificky zabarven jakožto estetický prvek vozidla.

Druhy

Brzdiče, nebo-li brzdové třmeny dělíme na dva základní druhy, a to dle způsobu implementace.

Bez adaptéru
brzdový třmen Shimano DEORE BR-MT 500

Pevný brzdič

Pevný brzdič podporuje brzdové válce a bývá přímo přišroubovaný k závěsu kol, nebo-li odpružení samotné vzpěry. Brzdič ve výsledku svírá klešťový tvar kolem samotného brzdového kotouče. Kryt je rozdělen na dvě části, přičemž v každé polovině se nachází jeden nebo dva brzdové válce a ty jsou k sobě spárovány opačně. V každé polovině se nachází i píst brzd s těsnícím kroužkem, ochranným krytem a upínacím kroužkem.

Při samotném brzdění tlačí písty válců obložení proti brzdovému kotouči. Válec má drážku pro obdélníkový těsnící kroužek, který pak utěsňuje píst. S ohledem na značný tlak v brzdovém systému je těsnící kroužek pružně a mírně deformován. Deformace je však pouze dočasná a mizí ve chvíli, kdy klesne tlak nebo dojde k odbrzdění.

Pístový brzdič

Pístový brzdič je brzdič namontovaný na samostatném držáku a přináší hned několik klíčových výhod při použití. V prvé řadě se chlubí nízkou hmotností, je menší a má tak kompaktní velikost rámu. Výrazně efektivnější je velký odvod tepla při brzdění. Celkově je pouzdro pístového brzdiče bezúdržbové a mnohem více odolné proti nečistotám a případné korozi. Právě pístové brzdiče bývají nabízeny i v mnoha různých povrchových úpravách, takže opticky mohou na kole za hliníkovými disky vypadat skutečně velmi dobře.

Lepší kontrola nad kolem
brzdový třmen Shimano GRX BR-RX 810
Typ brzdiče popis    
pevná brzdič klasické řešení, jednodušší implementace    
pístový brzdič nízký hmotnost, dobrý odvod tepla, odolnější  

Správné používání

Brzdiče by se měly udržovat ve velmi dobré kondici tak, aby netrpěla celá brzdová soustava.

  • Pravidelně proto čistěte a namažte brzdové prvky, přičemž by vaší pozornosti neměla uniknout ani gumová pouzdra proti prachu. Ta by měla být měněna při každé výměně destiček.
  • Důležitá je také pravidelná výměna brzdové kapaliny, která na sebe postupem času váže vodu a snižuje se tak brzdný účinek.
  • Vhodné je také využívat speciální mazadla, kterými lze ošetřovat brzdný systém včetně brzdiče.
  • Dbát je dobré i na styl jízdy, kdy například prudké či velmi dlouhé a táhlé brzdění může zapříčinit silné zahřívání celé brzdové soustavy včetně brzdiče, který tím samozřejmě bude trpět.
  • Pro co nejdelší životnost se tak hodí přemýšlet při jízdě vaším vozem a snažit se předem odhadovat vývoj na komunikaci.
  • Při výměně destiček se vyplatí využívat adekvátní nástroje tak, aby nechtěně nedošlo k poškození brzdiče.
  • Samotnou životnost můžete prodloužit i dalším ošetřením, kdy se na brzdiče používají speciální barvu, která je schopná odolávat vysokým teplotám, které se při brzdění vytváří. Výhodou je nejen ochranný faktor nátěru, ale například i estetická stránka.
Zadní pravý
BRZDOVÝ TŘMEN zadní PRAVY PASSAT B6 B7 CC 4MOTION 3C0615404C MAXGEAR

Využití

Brzdový třmen je nedílnou součástí všech kotoučových brzd, avšak nejčastěji se s nimi setkáme na automobilech, kde jsou i dostatečně velké na to, aby neunikly vaší pozornosti. Brzdiče však najdete také na kolech a všude tam, kde se nachází kotoučová brzda. U jízdních kol bývá brzdič již součástí celé kotoučové brzdy a neprodává se tak zcela obvykle odděleně jako v případě automobilů.

Víte, že…?

Brzdiče bývají velmi odolné po dlouhou dobu, přesto se ale doporučuje je pravidelně ošetřovat mazadly, případně i speciálními barvami, které jsou odolné vůči vysokým teplotám.

Ceny

Nový brzdič na běžné osobní automobily neoriginální výroby seženete poměrně dostupně, obvykle kolem hranice 1 000 Kč. Výrazně dražší bývají samozřejmě originální díly přímo od automobilek. Zde již záleží, jak volbě dáte přednost. U novějších či sportovních aut jsou ceny samozřejmě vyšší a mohou se pohybovat i kolem 3 000 Kč. U jízdních kol je cenová situace velice podobná, počítejte se zhruba 1 000 Kč, avšak brzdič je součástí celé brzdy.

ŠKODA OCTAVIA COMBI
NTY Brzdový třmen zadní pravý VW GOLF IV 97-09.99 ŠKODA OCTAVIA COMBI 1.9TDI 99- AUDI A3 96-09.99 1J0615424 8N0615424

Otázky a odpovědi

Jak vybrat brzdič?

Brzdič zdánlivě nevyžaduje velkou údržbu, ale vždy lze dělat něco navíc. Používejte mazadla, při výměně destiček dbejte zvýšené opatrnosti a nic nezkazíte využitím speciálního nátěru, který brzdič chrání před korozí a současně jej vzhledově vylepšuje.

Jak se starat o brzdiče?

Brzdič zdánlivě nevyžaduje velkou údržbu, ale vždy lze dělat něco navíc. Používejte mazadla, při výměně destiček dbejte zvýšené opatrnosti a nic nezkazíte využitím speciálního nátěru, který brzdič chrání před korozí a současně jej vzhledově vylepšuje.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Bez adaptéru
Lepší kontrola nad kolem
Zadní pravý
ŠKODA OCTAVIA COMBI
Pro vozy
Image
Produkt
brzdový třmen Shimano DEORE BR-MT 500
brzdový třmen Shimano GRX BR-RX 810
BRZDOVÝ TŘMEN zadní PRAVY PASSAT B6 B7 CC 4MOTION 3C0615404C MAXGEAR
NTY Brzdový třmen zadní pravý VW GOLF IV 97-09.99 ŠKODA OCTAVIA COMBI 1.9TDI 99- AUDI A3 96-09.99 1J0615424 8N0615424
SKV Brzdový třmen levý zadní IVECO DAILY III IV V
Cena ca. 500 CZK ca. 1 500 CZK ca. 4 500 CZK ca. 1 500 CZK ca. 1 800 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.