Jak vybrat dvoukolák
- Dvoukolák neboli kárku ocení každý, kdo alespoň čas od času potřebuje něco odvézt nebo přivézt, především pokud vlastníte zahradu. Slouží k převážení různých předmětů zejména na kratší vzdálenosti.
- Kromě klasického dvoukoláku vám může posloužit také kolečku, trakař či plošinový vozík.
- Měli byste si dávat pozor na nosnost vozíku, aby byla vhodná pro věci, které budete převážet. Podle toho volte také správnou velikost tohoto výrobku.
- Nezapomeňte také na povrchovou úpravu vozíku, která je výhodná především z hlediska životnosti vozíku.
Dvoukolák - náš výběr

Dvoukoláky 50 kg



Dvoukoláky 80 kg
Dvoukoláky 100 kg
Jak vybrat dvoukolák
- Dvoukolák neboli kárku ocení každý, kdo alespoň čas od času potřebuje něco odvézt nebo přivézt, především pokud vlastníte zahradu. Slouží k převážení různých předmětů zejména na kratší vzdálenosti.
- Kromě klasického dvoukoláku vám může posloužit také kolečku, trakař či plošinový vozík.
- Měli byste si dávat pozor na nosnost vozíku, aby byla vhodná pro věci, které budete převážet. Podle toho volte také správnou velikost tohoto výrobku.
- Nezapomeňte také na povrchovou úpravu vozíku, která je výhodná především z hlediska životnosti vozíku.
Typy
Dvoukoláky se řadí do skupiny ručních vozíků, takže jsou řízené pouze lidskou silou. Existuje několik druhů dvoukoláků, ze kterých můžete vybírat. Jedná se o klasický dvoukolák, dále pak trakař, kolečka nebo také plošinový vozík.
Klasický dvoukolák
Dvoukolák se zpravidla skládá z krabicové korbičky a dvou samostatně zavěšených kol. Osa kol je výše než dno korby. Díky tomu je vozítko dokonale stabilní a to i v případě, že náklad, který vezete, je nesouměrný. Opěrná ostruha zajišťuje stabilitu při zastavení. Dvoukolák většinou tlačíte před sebou, ale někdy je možné ho vést i v závěsu za jízdním kolem.
Kolečko, trakař
Tento typ vozíků je většinou vybaven jen jedním kolem. Na opačné straně jsou rukojeti. Nejčastějším materiálem při výrobě trakařů se používá dřevo, ale najdete i kovové varianty. Kolečka využijete především na stavbách nebo zahradách a většinou jsou vyrobena z plechu nebo plastu.

Moderní dvoukoláky mají podobu klasického kolečka, iStock / Svetlana-Cherruty
Plošinový vozík
Plošinka je opatřena čtyřmi koly a madlem, případně ojí. Samotná plošina je sestavena z rámu a dna, které je vyrobeno z plechu nebo překližky. Kola jsou umístěna pod plošinkou a jsou malá. Rozměry vozíků většinou odpovídají velikosti přepravek nebo palet.
Materiál
Základní materiál pro výrobu kárky je kov. Kovové trubky vždy tvoří konstrukci vozíku. Korba může být tvořena buď kovovým výpletem, dřevěnou nákladní korbou nebo pouze pevným dnem. Vzhledem k použitému materiálu je důležitá také povrchová úprava, která konstrukci chrání před mechanickým poškozením, ale také před vlivy počasí. Nejčastěji se používá práškové lakování, které není třeba často obnovovat. Uvádí se, že takto ošetřený povrch vydrží i několik let.
Nosnost
Jistě vás zajímá, kolik kilogramů takový dvoukolák uveze, tedy jaká je nosnost přepravního vozíku. U většiny typů se pohybuje tato hodnota v rozmezí 50 – 150 kg. Existují ale i větší modely, které zvládnou náklad, jehož hmotnost se může vyšplhat až na 250 kg.

Doležitá je kvalita kol a nosnost vozíku, iStock / Olivia Rich
Kola
Dvoukolák má většinou zapletená kola s ráfkem. Velikost je přizpůsobena velikosti pláště (21/4-19 (23×2,25)) a duše (23×2,25 (21/4-19)). Některé modely mají ale malá plastová kola s gumovou obručí, případně kola bantamová.
Průměr kol by měl být uveden u každého výrobku. Údaj je důležitý ve chvíli, kdy bude nutné kola vyměnit.
Pojďme se podívat, z jakých možností kol můžete vybírat:
- Plastová kola s gumovou obručí nebo s duší a pláštěm
- Plastový disk s polyuretanovou obručí
- Drátěný výplet kol s duší a pláštěm
- Bantamová kola
Víte, že…?
Ruční vozíky, jejichž šířka je 60 cm a více se v silničním provozu považují za nemotorová vozidla. Jestliže vezete vozík o menší šířce, jste již považováni za chodce.
Povrchová úprava
Povrchová úprava vozíku je velmi důležitá. Zajišťuje ochranu konstrukce jednak při převážení hrubšího nákladu, kdy může dojít např. k poškrábání nebo při nepřízni počasí.
Konstrukce vozíků bývá zpravidla ošetřena práškovým lakováním (komaxitové barvy). Jedná se o moderní a velmi kvalitní povrchovou úpravu. Princip spočívá v elektrostatickém nanášení velmi jemného plastového prášku, který je následně roztaven a po zchladnutí vytvoří vrstvu pružného plastu. Takto ošetřený povrch není nutné obnovovat ani po několika letech používání.
Velikost
U kárky by vás měl nejvíc zajímat rozměr přepravní korby. Její velikost úzce souvisí s nosností vozíku – čím větší korba, tím větší nosnost. Velikost korby vymezuje, jak velké věci na ní budete moci přepravovat. Zaměřte se také na celkovou šířku vozíku. Ty, které přesahují více než 60 cm, jsou již považovány za nemotorové vozidlo v silničním provozu. Pokud měří méně, budete stále považováni jen za chodce.
Výrobci
Na našem trhu najdete výrobce těchto tradičních vozíků, ale z velké části se jedná o distribuci. Pojďme se podívat do následující tabulky na některé možnosti.
Značka | Popis |
---|---|
Deltalift | – český dodavatel |
– kvalita i servis | |
Ekovýroba.cz | – česká značka |
– výrobky na zakázku | |
– pomůcky pro dům i zahradu | |
Kovodružstvo | – výrobky z kovu |
Cena
Cena dvoukoláku se pohybuje v rozmezí 1500 – 8000 Kč. Výšku ceny určuje např. rozměr, nosnost, typ kol. Hodnotu tohoto produktu může navýšit i např. nutnost dokoupit korbu či jinou vestavbu. Pokud chcete ušetřit a nepotřebujete nové zboží, můžete nahlédnout i na bazarové servery. Dvoukolák je poměrně často nabízený i tam. Podle technického stavu vozíku se bude pohybovat i cena, která může být ve výsledku i menší než 1 000 Kč.