Elektrický lanový naviják

Vytáhne Vás odevšad.

ca. 2 100 CZK
ca. 1 700 CZK
ca. 4 000 CZK
ca. 2 100 CZK
ca. 1 600 CZK

Jak vybrat elektrický lanový naviják

  • Elektrické lanové navijáky jsou poháněné dvěma druhy motorů.
  • Při výběru je klíčové zaměřit se také na typ lana, a to dle druhu výsledného používání.
  • Důraz je nutné klást také na dostatečné napájení pomocí autobaterií.

Tažná síla

Velmi důležitým kritériem u elektrického lanového navijáku je jeho tažná síla. Její hodnotu musí výrobce každého modelu udávat. Pokud si nejste jisti, jak velkou tažnou sílu potřebujete, je vždy nutné vynásobit hmotnost automobilu 1,5krát. Jako příklad uveďme, že pro vozidla s hmotností 2 tuny, je potřeba zvolit elektrický lanový naviják s tažnou sílou 3 tuny. I přesto se však doporučuje pořizovat naviják s rezervou, neboť vás později v terénu nic nepřekvapí.

Převodovka

Elektrické lanové navijáky se dnes vyrábí se třemi druhy převodovek. Dle očekávání má každý typ své výhody, ale rovněž i nevýhody.

Pro svislé zdvihání
GÜDE GSZ 100/200 Elektrický lanový naviják 55050

Ozubená převodovka

Ozubená převodovka elektrického lanového navijáku využívá několik ozubených kol, přičemž větší se nachází na ose motoru, menší pak na ose samotného navijáku. Výhodou tohoto typu převodovky je jeho rychlost, naopak musíte počítat s velmi vysokým odběrem proudu. Obecně platí, že ozubená převodovka se vyskytuje spíše u starších typů elektrických lanových navijáků au nových ji nenajdete.

Planetová převodovka

Planetová převodovka využívá princip malých planetových kol obdobně jako v automatických převodovkách. Výhodou planetové převodovky jsou velice kompaktní rozměry, příznivá cena a také nízká hmotnost. Naopak nevýhodou je využití brzdy uvnitř bubnu, která se rychle zahřívá. Při práci je tak velmi nutné dodržovat pravidelné přestávky, během kterých převodovka vychladne.

Závitová převodovka

Závitová převodovka je někdy zvána též převodovkou šnekovou. Její převod je s motorem spojen pomocí ozubeného kola. Velkou výhodou závitových převodovek je malá brzdící síla, kdy dokáže náklad i snadno držet. Smířit se musíte jen s velmi nízkou rychlostí elektrického navijáku se závitovou převodovkou.

K automobilu
GÜDE Naviják lanový elektrický 1200/12V 55127

Motor

Elektrické lanové navijáky využívá dva různé typy motorů. Může jít o motor s permanentním magnetem, nebo se sériovým vinutím. Oba typy motorů jsou náchylné na přehřátí. Elektrické lanové navijáky dokáží pracovat jen omezenou dobu, například po dobu 5 minut. Následně je nutné udělat přestávku. Už jen 15 minut nepřetržité práce odsoudí vaše zařízení k zániku. Důležité je dodat, že motor se může přehřát a následně spálit i při práci bez zatížení, tedy jen pokud pojede naviják, ale reálně nebudete nic tahat.

Typ převodovky výhody nevýhody
ozubená vysoká rychlost velký odběr proudu
planetová nízká cena, kompaktní rozměry rychlé zahřívání
závitová malá brzdící síla rychlé zahřívání

Lana

U elektrického lanového navijáku jsou také důležitá lana, přičemž vybírat můžete ze dvou druhů lan navijáků.

Ocelové lano

Drátěné ocelové lano je u elektrických lanových navijáků vůbec nejpoužívanější. Ocelová lana jsou totiž cenově dostupná, odolná vůči opotřebení i vysokým teplotám. Nevýhodami je možnost snadného poškození v případě nesprávného použití a také vysoká hmotnost.

Jednoduché ovládání
PROTECO naviják lanový elektrický 800/400 kg 51.09-NLE-400

Syntetické lano

Syntetická lana vynikají svou nízkou hmotností, která je přibližně desetinová při stejné délce lana ve srovnání s ocelovými lany. Na druhou stranu musíte myslet na to, že syntetické lano lze snáze poškodit, je náchylné na vysoké teploty a navíc je i dražší.

Baterie

Elektrický lanový naviják potřebuje pro svůj provoz elektrickou energii, kterou dodává autobaterie. S ohledem na možný vysoký odběr je vhodné zvolit co nejsilnější autobaterii. Dbejte na to, aby napětí kolísalo kolem hodnoty 10,5 voltu, díky čemuž prodloužíte životnost elektrického lanového navijáku. Pro jistotu lze využít i paralelní zapojení dvou autobaterií.

Některá vozidla jsou vybavena dvěma bateriemi, přičemž jedna je určena výhradně pro napájení elektrického lanového navijáku. I tak se ale doporučuje při práci nechat běžet motor, aby alternátor mohl baterii neustále dobíjet.

S joystickem
DEMA Elektrický lanový naviják EW 2000 H

Cena

Mezi elektrickými lanovými navijáky vybírejte například ze značek Warn, Lodar či ComeUp. – Zhruba od hranice 3 000 Kč pořídíte elektrický lanový naviják pro tahání lehčích předmětů s hmotností do 1 000 kilogramů.

  • Pokud hledáte naviják se schopností vytáhnout například zapadlé auto, počítejte s cenou již kolem hranice 10 000 Kč, kdy se tažná síla dostane zhruba ke 4 000 kilogramů.
  • Pro tahání těžších vozidel je zapotřebí takřka profesionální elektrický naviják, jehož cena může přesáhnout i hranici 20 000 Kč, avšak zde si již můžete být jisti, že tažná síla plně postačí i na auta s hmotností několik tun.

Otázky a odpovědi

K čemu slouží elektrický lanový naviják?

Primárním účelem je tahání břemen. Může jít o klády či zapadlé věci. Výkonnější a dražší modely pak samozřejmě dokáží vytáhnout například zapadané auto.

Na co si dá při práci s elektrickým lanovým navijákem pozor?

S takřka jakýmkoliv typem elektrického lanového navijáku je nutné pracovat s přestávkami, aby nedošlo k přehřátí a nevratnému poškození zařízení.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Pro svislé zdvihání
K automobilu
Jednoduché ovládání
S joystickem
Pro čtyřkolku
Image
Produkt
GÜDE GSZ 100/200 Elektrický lanový naviják 55050
GÜDE Naviják lanový elektrický 1200/12V 55127
PROTECO naviják lanový elektrický 800/400 kg 51.09-NLE-400
DEMA Elektrický lanový naviják EW 2000 H
Elektrický lanový naviják 12V 2000lbs 907kg, Husarwinch BST2000LBSY
Cena ca. 2 100 CZK ca. 1 700 CZK ca. 4 000 CZK ca. 2 100 CZK ca. 1 600 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.