Kárka

Přiveze i odveze vše potřebné.

Jak vybrat kárku

Kárka je ruční přepravní zařízení, které by nemělo chybět ve vybavení žádného rodinného domu se zahradou. Vždy je potřeba něco přivést nebo odvést, ať už se jedná o zahradní nebo jiný odpad (listí, seno, staré železo apod.) nebo klasický nákup, případně cokoli těžšího do domácnosti. Z tohoto pohledu je kárka opravdu praktický pomocník.

Typy

Kárka jednoznačně patří do kategorie přepravních vozíků a jim podobných na ruční pohon. To znamená, že nejsou opatřeny žádným speciálním pohonem, ale budete prostě a jednoduše potřebovat vlastní sílu. Příklady přepravních vozíků, které můžete využít, najdete v tabulce.

Typ Popis
Dvoukolák Kárka se řadí do kategorie dvoukoláků; skládá se z korby většinou krabicového tvaru a dvou kol; osa kol je položena výše než samotná korba, což zajišťuje její stabilitu; další součástí je opěrná ostruha, která je důležitá při zastavení
Trakař Trakař byl tradiční výbavou téměř každého hospodářství, dnes už se využívá méně; konstrukce připomíná zahnutý žebřík, je opatřena pouze jedním kolem a dvěma rukojeťmi; tento typ není vhodný pro přepravu sypkého nákladu
Kolečko Obdobná konstrukce jako u trakaře – jedno kolo a dvě rukojeti, na přepravu nákladu se používá korba; kolečko najdete nejčastěji na stavbách
Plošinový vozík Tento typ se skládá z plošiny, čtyř kol a madla; plošina sestává z rámu a dna; kola jsou malá, umístěná pod plošinou a proto je tento vozík vhodný především na rovný a pevný povrch
Vozík s pomocnou konstrukcí Používá se u různých profesí např. pohostinství, hoteliérství, úklidové služby apod.

Materiál

Základní materiál pro výrobu kárky je kov. Kovové trubky vždy tvoří konstrukci vozíku. Korba může být tvořena:

Kárka
Přepravní vozík HTI 80kg VDP02
  • Kovovým výpletem
  • Pouze pevným dnem
  • Dřevěnou nákladní korbou

Vzhledem k použitému materiálu je důležitá také povrchová úprava, která konstrukci chrání před mechanickým poškozením, ale také před vlivy počasí. Nejčastěji se používá práškové lakování, které není třeba často obnovovat. Uvádí se, že takto ošetřený povrch vydrží i několik let.

Víte, že…?

Komaxitové barvy jsou bezesporu to nejkvalitnější, co lze v současné době použít na povrchovou úpravu např. přepravních vozíků. Jedná se o moderní technologii, jejíž princip spočívá v elektrostatickém nanášení plastového prášku, který je velmi jemný. Následně dojde k jeho roztavení a po zchlazení vytvoří celistvou pružnou plastovou vrstvu. V popisu najdete tuto úpravu pod pojmem „práškové lakování“.

Tradiční
Deltalift D120 300

Nosnost

Dalším důležitým parametrem je nosnost přepravního vozíku. Udává, jak velký náklad (v kilogramech) můžete na kárce přepravovat. Nosnost se zpravidla pohybuje mezi 50 – 150 kg. Jsou ale i větší modely, které zvládnou náklad o hmotnosti 250 kg.

Velikost

U káry pro vás bude nejdůležitější rozměr přepravní korby. Její velikost úzce souvisí s nosností vozíku – čím větší korba, tím větší nosnost. Velikost korby vymezuje, jak velké věci na ní budete moci přepravovat.
Zaměřte se ale i na celkovou šířku vozíku. Ty, které přesahují více než 60 cm, jsou již považovány za nemotorové vozidlo v silničním provozu. Pokud měří méně, budete stále považováni jen za chodce.

Kola

Kola na káru – dvoukolák jsou zpravidla zapletená s ráfkem. Velikost je přizpůsobena velikosti pláště (21/4-19 (23×2,25)) a duše (23×2,25 (21/4-19)). Některé modely jsou ale opatřeny malými plastovými koly s gumovou obručí, případně koly bantamovými.
Průměr kol by měl být uveden u každého výrobku. Údaj je důležitý ve chvíli, kdy bude nutné kola vyměnit.

Přepravní vozík
Přepravní vozík Trakař SONA Economy

Konstrukce

Konstrukce kárek je velmi jednoduchá – korba opatřená koly a madlem. Pro snazší manipulaci při nakládání či vykládání vám mohou pomoci výklopné bočnice. Tuto funkci mají ale pouze některé modely. Při výběru kárky se můžete zaměřit i na tuto vlastnost.

Barevné provedení

Co se vzhledu týká, máte na výběr z těchto barevných variant – modrá, šedá, zelená, červená. Barevné provedení je přímo závislé na aktuální nabídce výrobců. V případě, že požadujete konkrétní barvu, je dobré se předem informovat ve vámi vybraném obchodě o její dostupnosti.

Náhradní díly

Jako každý výrobek i kárka se častým nebo nesprávným používáním může poškodit. Při jejím nákupu si ověřte, zda výrobce dodává i náhradní díly na váš vybraný model. Může se jednat např. o:

Stavební kolečko
KATARO stavební kolečko s černým rámem a pozinkovanou korbou 80l – výběr kola CP-81 nafukovací kolo bez ložisek
  • Náhradní kola – kompletní
  • Příslušenství ke kolům (disk, plášť, duše, osa, šrouby)
  • Korba
  • Rukojeť

Ceny a výrobci

  • Ceny tohoto typu vozíku se pohybují mezi 1500 Kč a 8000 Kč. Výšku ceny určuje např. rozměr, nosnost, typ kol. Cenu může navýšit i např. nutnost dokoupit korbu či jinou vestavbu.
  • Pokud chcete ušetřit a nepotřebujete nové zboží, můžete nahlédnout i na bazarové servery. Kárka – dvoukolák je poměrně často nabízená i zde. Podle technického stavu vozíku se bude pohybovat i cena. Ta může být i méně než 1000 Kč.

Mezi výrobce patří např. J.A.D. TOOLS, Dema, Fetra nebo HTI.

Skládací
PARKSIDE Skládací zahradnické kolečko
Jméno
Kárka
Tradiční
Přepravní vozík
Stavební kolečko
Skládací
Image
Produkt
Přepravní vozík HTI 80kg VDP02
Deltalift D120 300
Přepravní vozík Trakař SONA Economy
KATARO stavební kolečko s černým rámem a pozinkovanou korbou 80l – výběr kola CP-81 nafukovací kolo bez ložisek
PARKSIDE Skládací zahradnické kolečko
Cena ca. 2 400 CZK ca. 2 800 CZK ca. 2 200 CZK ca. 1 400 CZK ca. 300 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena