Nejlepší korby na kolečko 2024 a jak vybrat
Příslušenství k zahradnímu kolečku.
Jak vybrat korbu na kolečko
- Nejzatěžovanější částí pracovních koleček je korba, u které se předpokládá, že časem dojde k jejímu poškození a bude nutné ji vyměnit.
- Korba na kolečko je vyrobena z různých materiálů.
- Objem se liší s ohledem na zvolený typ koleček. Stavební kolečka mají zpravidla objem menší než jejich zahradní varianta.
- Velikost náhradní korby se opět odvíjí od typu koleček.
Korba na kolečko - náš výběr
Jak vybrat korbu na kolečko
Typy
Základní rozdělení koleček je na stavební a zahradní. Může se zdát, že se jedná o totožný výrobek, ale každý z nich má svá specifika.
Typ | Popis |
---|---|
Stavební kolečka | Primární použití tohoto typu koleček je na stavbách k převozu nejrůznějšího stavebního materiálu; mají pevnou konstrukci s vysokou nosností; povrchová úprava by měla být dostatečně odolná vůči mechanickému poškození |
Zahradní kolečka | Používají se většinou na převoz zahradního odpadu, nářadí a všeho ostatního, co je třeba; jsou vyrobena z lehčích materiálů (hliník, plast atd.), které nejsou tak odolné jako u koleček stavebních; při převozu nevhodného materiálu může dojít k deformaci korby, trhlinám apod.; často je korba zvýšená, takže pojme větší objem nákladu |
Víte, že…?
Kolečka jsou sice rozdělena na stavební a zahradní, nikde ale není psáno, že na stavbě nesmíte použít kolečka zahradní a naopak. Toto rozdělení se odvíjí zejména od převáženého materiálu. Na zahradě potřebujete kolečka větší, pro objemnější, ale lehčí materiál (seno, tráva, listí). V případě stavby je důležité dodržovat nosnost, protože se převáží materiál poměrně těžký a mohlo by snadno dojít k jejich poničení.
Náhradní díly
Náhradní díly je vhodné volit podle daného typu koleček. Některé jsou stejné, ale např. právě korby se budou zcela jistě lišit. Mezi díly, které lze vyměnit patří:
- Rámy
- Korby
- Kola
- Spojovací materiály
- Rukojeti
Materiál
Korby na kolečka se vyrábí z těchto materiálů:
- Ocelový plech – tloušťka plechu se zpravidla uvádí 0,8; zpravidla kolečka stavební
- Tvrzený plast – nejčastěji u koleček zahradních
- Hliník – výhradně kolečka zahradní
Povrchová úprava
Aby vám kolečka sloužila opravdu co nejdelší dobu, je třeba, aby byla korba dostatečně ošetřena. Povrchová úprava se týká především ocelového materiálu. Zpravidla narazíte na dva typy povrchové úpravy a to pozinkování nebo práškové lakování.
Zinkování
Jedná se o nanesení vrstvy zinku na ocelový povrch. Ta pak chrání takto upravený výrobek proti korozi. Ochrana je jak mechanická, tak chemická. Pokud dojde k lokálnímu narušení vrstvy zinku, zkoroduje pouze ta – ocel je neporušená. Tato ochrana trvá ale jen do doby než se tato zinková vrstva rozpustí.
Zinkování je možné dále kombinovat s další formou ochrany např. různými nátěry.
Komaxit
Jedná se o moderní a velmi kvalitní povrchovou úpravu materiálu, která se označuje jako práškové lakování. Princip spočívá v elektrostatickém nanášení velmi jemného plastového prášku a jeho následným roztavením ve vypalovací peci. Ten po zchlazení výrobku vytvoří celistvou vrstvu pružného plastu. Tato úprava chrání výrobek po řadu let a není nutné opakovat jeho obnovu. Komaxitové barvy jsou v celé škále barevných odstínů.
Objem
Objem se liší s ohledem na zvolený typ koleček. Stavební kolečka mají zpravidla objem menší než jejich zahradní varianta. Nejčastější objem stavebních koleček je 60 nebo 80 litrů. Kolečka zahradní mohou disponovat objemem až 240 litrů.
Velikost
Velikost náhradní korby se opět odvíjí od typu koleček. Zahradní korby jsou rozměrově větší, což souvisí i se samotným objemem koleček. Zahradní odpad je objemnější a proto budete potřebovat více místa na převoz. Stavební kolečka mají korby zpravidla menší.
Nosnost
Nosnost jako taková je zpravidla uvedena pouze u samotných koleček. Zde platí, že typ stavebních koleček bude disponovat větší nosností než modely koleček zahradních. U náhradní korby nosnost většinou nenajdete a je třeba se řídit tím, pro jaký účel je určená.
Hodnoty u stavebních koleček se pohybují mezi 150 – 200 kg.
Víte, že…?
Náhradní korby na kolečka mohou, ale také nemusí mít vyvrtané otvory pro připevnění k rámu. V případě korb, které už otvory mají, je třeba ověřit, že budou na rám sedět. Kolečka bez děr jsou variabilnější. Otvory vyvrtáte sami podle potřeby.
Výrobci a ceny
Mezi výrobce patří např. Levior, Strend Pro, Proteco nebo J.A.D.
- Nejlevnější náhradní korby na kolečka koupíte za cenu cca 400 Kč až 500 Kč jedná se především o modely o objemu 60 a 80 litrů. Od 500 Kč koupíte i kolečka s objemem 100 l.
- Nejdražší korby se pohybují kolem částky 3500 Kč. V horní cenové relaci najdete především modely o objemu 150 litrů a více.