Chladič oleje

Sníží teplotu oleje v motoru.

ca. 1 600 CZK
ca. 3 800 CZK
ca. 1 200 CZK
ca. 5 100 CZK
ca. 900 CZK

Jak vybrat chladič oleje

  • Chladič oleje zajišťuje snížení teploty oleje v motoru či dalších částech motorové soustavy automobilu.
  • Teplota může díky efektivnímu chladiči klesnout až o 40 °C.
  • chladič oleje dokáže prodloužit životnost důležitých částí motoru a zajistí lepší spolehlivost.

Co je chladič oleje

Chladič oleje je určen k chlazení oleje nejen samotného motoru, ale také například převodovky či diferenciálu. Největší využití chladič oleje nemá u běžných vozidel, ale u sportovních automobilů či závodně upravovaných typů. Vzhled chladiče oleje nijak nevybočuje od vzhledu jakéhokoliv jiného chladiče. Jedná se tak o mřížku z kovu, kudy lze snadno a spolehlivě odvádět přebytečné teplo, které není v motorovém prostoru žádoucí.

Teplota

Při vysoké zátěži během dlouhých jízd, rychlých jízd, nebo závodů může teplota oleje vystoupat až ke 110 °C a je potřeba jej dodatečně chladit. Při takto vysokých teplotách již totiž výrazně klesá klasická mazací schopnost oleje a mohlo by dojít i k fatálnímu poškození pohyblivých mechanismů a v krajním případě i celého motoru. Chladič oleje dokáže zajistit pokles teploty oleje až o 40 °C, díky čemuž se teplota dostane do mnohem příznivějšího rozmezí, kdy může adekvátně promazávat části, které promazávat má.

Kvalitní
NTY Chladič oleje JEEP CHEROKEE KJ 2.5CRD 2.8CRD 2001- 05140531AA 05166925AA 05166925AB 5140531AA 5166925AA 5166925AB K05140531AA K05166925AA K05166925AB

Fungování

Chladič oleje obsahuje horký olej na jedné straně a chladící médium, kterým je samozřejmě vzduch, na straně druhé. Tepelná energie z horkého oleje bude postupovat skrze kovovou bariéru do chladnějšího vzduchu. Samotný vzduch pak ředí teplo z kovové bariéry, která následně může opět přijímat teplo z oleje. Tento proces společně s prouděním vzduchu pokračuje stále dokola a olej tak zůstane ve stabilních teplotách po celou dobu jízdy automobilu.

  • Některé typy chladičů oleje jsou dovybaveny ještě ventilátorem, který umocňuje proces chlazení a ještě výrazněji a především rychleji dokáže snižovat teplotu oleje v soustavě. Pakliže chcete opravdu maximálně efektivní model, zaměřte se na tipy s hliníkovou mřížkou, které dokáží okolní teplo lépe absorbovat.

Příslušenství

K chladiči oleje může existovat i doplňkové příslušenství. Základem jsou robustní hadice, kterým systém napojíte do motorového prostoru. Může jít dokonce o vysoce odolný pancéřový materiál, který je použit jakožto vnější plášť hadic. Vzniklý adaptér na chladiči oleje je následně dovybaven ještě dvěma čidly, díky kterým můžete snadno měřit například tlak a teplotu oleje a potřebné údaje mít neustále na očích v kabině vozu. Netřeba dodávat, že jde o vybavení, které se skutečně hodí buď vysoce náročným řidičům, primárně však závodníkům, kteří musí mít celý automobil stále plně pod kontrolou.

Pro náročné
Chladič převodového oleje (FRT) 15181912

Umístění

Chladič oleje se vždy montuje do motorového prostoru a to zpravidla mezi blok motoru a olejový filtr. Jde o prostor, kudy proudí motorový olej k promazávání klíčových součástek a tedy ideální místo, odkud lze nadbytečné teplo odvádět bezpečně pryč.

Víte, že…?

Chladič oleje využijete primárně v závodních modelech, nebo rovnou v závodních speciálech, což jsou vozidla provozována ve vysokých otáčkách a obecně na hranici svých možností. V takových případech je implementace chladiče oleje velmi žádoucí.

Klíčové výhody

Chladič oleje přináší v extrémních podmínkách hned několik výhod, které jsou jednoznačně na straně toho, proč by jej mělo být využíváno. V prvé řadě je nutné vyzdvihnout univerzální použití, kdy lze chladič oleje implementovat v podstatě do jakéhokoliv automobilu, byť samozřejmě využití je primárně při vysoké zátěži. Chladič oleje snižuje teplotu oleje, což má blahodárný vliv na všechny součástky, které olej běžně udržuje v hladkém chodu. Obecně je díky nižší teplotě prodlužována životnost všech částí motoru a díky stabilní teplotě oleje dochází také k minimálním ztrátám.

Německá značka
VEMO Chladič oleje Original VEMO Quality VEM V25-60-0026
Chladič oleje popis    
motorový olej ochrana celkového motorového prostoru    
olej v převodovce prodloužení životnosti převodovky    
olej diferenciálu lepší mazací schopnosti

Ceny

Základní typy chladičů oleje jsou zpravidla univerzální velikosti a liší se většinou jen barevným zevnějškem tak, aby se chladič oleje spíše v motorovém prostoru ztrácel.

  • Základní typy chladičů oleje vychází lehce nad hranicí 1 000 Kč. Cena dále narůstá s tím, jak rostou rozměry chladiče oleje.
  • Vyšší cenu je nutné čekat také v případě, kdy budete k chladiči požadovat i příslušenství ve formě hadic či teplotních a tlakových čidel. Tyto typy chladičů oleje pořídíte za přibližně 2 000 Kč.

Otázky a odpovědi

Jak vybrat chladič oleje?

Chladič oleje bývá často univerzálním prvkem do motorového prostoru, avšak dbejte na to, aby byl vhodný pro váš automobil, minimálně značka je důležitá. Zvažte také, pro jaké účely chladič oleje vyžadujete.

Jaké jsou hlavní přínosy chladiče oleje?

V prvé řadě jde o snížení teploty oleje a zabránění poškození součástí motoru, které musí být promazávány. Používáním chladiče oleje dochází také k prodlužování životnosti namáhaných součástek.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Kvalitní
Pro náročné
Německá značka
Výměník
Dostupný
Image
Produkt
NTY Chladič oleje JEEP CHEROKEE KJ 2.5CRD 2.8CRD 2001- 05140531AA 05166925AA 05166925AB 5140531AA 5166925AA 5166925AB K05140531AA K05166925AA K05166925AB
Chladič převodového oleje (FRT) 15181912
VEMO Chladič oleje Original VEMO Quality VEM V25-60-0026
IVECO Chladič oleje /výměník/5589/6163/
NTY Chladič oleje CITROEN C4 2.0HDI 2007- C5 2.0HDI 2.2HDI 2001- C5 II 2.2HDI 2004-
Cena ca. 1 600 CZK ca. 3 800 CZK ca. 1 200 CZK ca. 5 100 CZK ca. 900 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.