Měřič tlaku

Pro bezpečnou jízdu každého z nás.

ca. 300 CZK
ca. 100 CZK
ca. 200 CZK
ca. 300 CZK
ca. 0 CZK
ca. 100 CZK
ca. 200 CZK

Jak vybrat měřič tlaku

Měření tlaku v pneumatikách by mělo být úkonem, který každý řidič provádí automaticky. Správným tlakem se šetří pneumatiky i palivo a jízda je snadnější a bezpečnější. Tlak vzduchu v pneumatice zajišťuje stabilitu a nosnost. Pokud je tlak příliš vysoký, dochází ke zhoršení jízdního komfortu a brzdných vlastností, protože kontaktní plocha pneumatiky je zřetelně menší. Tlak v pneumatice by neměl být ani příliš nízký, protože se zvyšuje valivý odpor a s ním roste i spotřeba paliva.

Jak měřit tlak v pneumatikách

Většina vozidel se pohybuje po silnicích s neodpovídajícím tlakem v pneumatikách. Správné parametry dodržuje pravidelně pouze jedna třetina řidičů. Studie ukazují, že více než polovina řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách.

Tlak by měl být měřen na studených kolech. Pneumatiky se zahřejí již po ujetí 2 kilometrů. Po zahřátí se tlak zvýší až o 0,3 baru. Výrobci automobilů a pneumatik doporučují kontrolu každé dva týdny.

S hloubkoměrem pneu
Kovo Brno P450H
ca. 300 CZK
Aktuálni cena

Tlak můžete změřit pomocí kompresorů, které se nachází na většině benzínových stanic. Na každém takovém zařízení je umístěna instrukce, jak tlak změřit a případně doplnit. Po doplnění tlaku je nutné dobře zabezpečit ventil umělohmotným uzávěrem.

V žádném případě není možné měnit tlak pouze v jedné pneumatice na dané ose. V takovém případě dokonce i minimální rozdíl v procentovém odchýlení tlaku kol na jedné ose způsobuje stáčení auta do jedné strany a současně zvýšené opotřebení více zatížené pneumatiky.

Měření podle venkovní teploty

Pokud jsou pneumatiky vystaveny širokému rozsahu venkovních teplot, musíte kontrolovat tlak v pneumatikách častěji, protože se může měnit změnou teploty. Tlak v pneumatikách se mění přibližně o 7 kPa na 7°C změny teploty vzduchu. To si musíte uvědomit, když kontrolujete tlak v pneumatikách v garáži, zejména v zimě.

Digitální
Fieldmann FDAM 0101
ca. 100 CZK
Aktuálni cena

Pro upřesnění:
Pokud je teplota v garáži 20°C a venkovní teplota vzduchu 0°C, potom by měl být tlak vzduchu za studena zvýšen o 21 kPa, což se rovná 7 kPa na každých 7°C vnější teploty. Tlak pneumatik může při provozu stoupnout mezi 13 – 40 kPa. Nesnižujte tento normální nárůst tlaku, tlak vzduchu v pneumatikách by byl příliš nízký.

Kde najít údaj o hodnotě doporučeného tlaku

Doporučená hodnota tlaku huštění pneumatik pro vaše vozidlo by měla být uvedena v návodu k obsluze vozidla. Dále by se tato informace mohla vyskytovat uvnitř vozidla, například na sloupku dveří u řidiče, na pojistkové skříňce nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže.

Většinou se udávají dvě různé hodnoty tlaku huštění:

S hadičkou
4Cars 12 BAR
ca. 200 CZK
Aktuálni cena
  • Pro standardní jízdní podmínky
  • Pro jízdu s velkým zatížením, teda větším množstvím osob nebo s těžkým nákladem

Víte, že…?

TPMS je anglická zkratka označující systém sledování tlaku v pneumatikách. Upozorňuje řidiče na patrně nahuštěná kola nebo na defekt pláště. Čidla v kole monitorují tlak v plášti a vysílají signál do centrální řídící jednotky. Od 1. listopadu 2014 je povinný pro všechna auta v Evropské unii. Na vozidla, která jsou už v provozu, se nevztahuje. Důvodem pro zavedení byla především ekologie a vyšší bezpečnost.

Podhuštěné a přehuštěné

Jedním z hlavních faktorů přílišného opotřebení pneumatik může být špatná hodnota tlaku. Obecně platí, že podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních (vnějších) částí pneumatiky. Naopak pneumatika přehuštěná způsobuje opotřebení střední části běhounu. Takto můžete zkrátit životnost pneumatiky až o 50%.

S bezpečnostními doplňky
Compass 09338 SAFETY TOOL
ca. 300 CZK
Aktuálni cena
Hodnota tlaku Popis
Podhuštěná Dochází k nižší adhezi, tedy menší přilnavosti pneumatiky k vozovce. Tento stav je způsoben tlakem bočnic. Bočnice tlačí a středovou část dezénu, který se bez dostatečného tlaku začne ohýbat dovnitř. Takto tvarovaná pneumatika ztrácí svoje jízdní vlastnosti a kontrola nad vozidlem se snižuje. Nízký tlak na přední nápravě způsobuje nedotáčivost, zatímco zadní náprava zvyšuje riziko přetáčivosti vozu. Při podhuštěných pneumatikách zvyšujete i jejich valivý odpor během jízdy. Tento stav vede k rychlému opotřebení pneumatik, ale také k vyšší spotřebě pohonných hmot. Podhuštění o 1 bar zvyšuje spotřebu paliva až o 6%.
Přehuštěná Pneumatika s vyšším tlakem, než je určený výrobcem vozu, je deformovaná opačným směrem. V tomto případě je střed dezénu vytlačován vzduchem a redukuje kontakt postranních částí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jízda se stává nekomfortní a kontrola nad vozidlem se podstatně snižuje.

Typy

Měřiče pneumatik je možné rozdělit do několika tříd. Mechanické pro běžné osobní automobily a universální, které umožňují měřit tlak na všech pneumatických, tedy jak u osobních automobilů, tak nákladních. S jejich pomocí změříte i speciální vysokotlaké pneumatiky.

Základní typy měřičů tlaku

  • Analogový – tento typ je nejlevnější a měřiče patří k přesnějším.
  • Digitální – jsou vybaveny podsvíceným displejem a bývají dražší, měření je méně přesné.

Mnoho měřičů tlaku je navíc vybaveno měřičem dezénu a tak můžete navíc zkontrolovat i hloubku dezénu pneumatik. Pro osobní vozy je zákonem daná minimální hloubka dezénu 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik.
Pomocí hadičky snáze změříte tlak v pneumatikách s horším přístupem.

Tužkový
ALCA
ca. 0 CZK
Aktuálni cena

Vhodný manometr

Praxe ukázala, že kromě co nejvyšší přesnosti, která je absolutním základem, jsou ještě další vlastnosti, které jsou neméně důležité. Tady většinou platí, že čím větší je průměr měřicího přístroje, tím se na displeji lépe a přesněji odečítají hodnoty. Také kombinované tabulky hodnot – většinou psi a bary – bývají nepřehledné.

Kombinované měřiče se prodávají s rozsahem do 11 – 12 barů. Zakoupit takový model není vhodné, protože bývají malých průměrů a je mnohdy těžké přečíst správně naměřenou hodnotu. Tento problém je umocněn tím, že kromě malého průměru měřiče se často setkáte s velmi silnou ručičkou, která překrývá hned několik desetin baru. V takovém případě je odečet téměř nemožný.

Vlastníte-li tedy pouze osobní automobil, kupte manometr o rozsahu 0 – 4 bary, který je opatřen pouze jednou stupnicí, pro dodávku si pak vystačíte s měřičem o rozsahu 0 – 7 barů.

V pouzdru
Allride
ca. 100 CZK
Aktuálni cena

Cena a výrobce

Ceny těchto výrobků jsou zanedbatelné a pohybují se v rozmezí 100 – 500 Kč. Nejlevnější typy jsou jednoduché analogové měřiče, nejdražší pak digitální, které kromě měření tlaku poslouží i jako řezátko, pro možné přeříznutí bezpečnostního pásu. Použít ho můžete také jako bezpečnostní kladivo, a v případě nouze s jeho pomocí rozbít sklo u automobilu. Měřiče pak dále nabízí LED svítilnu s bílým a červeným světlem.

Zakoupit můžete měřiče značek COMPASS, SAFETY TOOL, FIELDMANN a další.

Jméno
S hloubkoměrem pneu
Digitální
S hadičkou
S bezpečnostními doplňky
Tužkový
V pouzdru
Česká kvalita
Image
Produkt
Kovo Brno P450H
Fieldmann FDAM 0101
4Cars 12 BAR
Compass 09338 SAFETY TOOL
ALCA
Allride
Kovo Brno P10
Cena ca. 300 CZK ca. 100 CZK ca. 200 CZK ca. 300 CZK ca. 0 CZK ca. 100 CZK ca. 200 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena