Nejlepší senzory tlaku v pneumatikách 2025 a jak vybrat
Snadné nahuštění pneumatik.
Jak vybrat senzor tlaku v pneumatikách
- Používá se ke snadnému zjištění nahuštění všech čtyřech pneumatik na vozidle
- Rozlišuje se přímý a nepřímý systém měření tlaku v pneumatikách.
- Nápomocny mohou být bezpečnostní systémy ABS a ESP, které jsou již standardní součástí výbavy všech nových vozidel.
Senzor tlaku v pneumatikách - náš výběr
Senzory tlaku v pneumatikách Opel
Senzory tlaku v pneumatikách Škoda
Jak vybrat senzor tlaku v pneumatikách
Proč mít senzor tlaku
Senzor tlaku v pneumatikách působí jako poměrně futuristická funkce, která se ve výbavě aut objevuje pouze u dražších modelů, avšak opak je pravdou. Již takřka dekádu se jedná o povinnou funkci, kterou musí být vybaveno každé nové vozidlo v rámci našeho trhu.
- Správně natlakované pneumatiky nejen že snižují spotřebu paliva při jízdě, ale zajišťují i optimální jízdní vlastnosti.
- Netřeba připomínat, že jízd na výrazně podhuštěných gumách může mít i fatální následky a být obecným ohrožením dalších účastníků provozu.
Signalizace tlaku v pneumatikách je prováděno v základní podobě vizuálním a akustickým signálem na přístrojové desce, případně vás o všem může informovat palubní počítač ve stylu, že byste měli zkontrolovat tlak v pneumatikách. Zoufat však nemusejí ani majitelé vozů bez takového senzoru, neboť každé auto jde senzorem tlaku v pneumatikách dovybavit.

Tlak v pneumatikách je třeba stále kontrolovat, iStock /freeman98589
Typy systémů
Senzor tlaku v pneumatikách objevíte vždy pod mezinárodní zkratkou TPMS, pod kterou se skrývá Tire Pressure Monitoring System. Právě tato technologie se stará o sledování tlaku v pneumatikách a jakmile klesne pod danou úroveň, je řidič neprodleně informován o možném problému. V dnešní době se v nových vozidlech používají dva různé systémy. Jeden vše měří přímo, oproti tomu druhý pracuje s nepřímým měřením.
Přímý systém
Přímý systém měření tlaku v pneumatikách patří mezi dražší, složitější, ale současně výrazně přesnější metodu měření. V každém ventilku na kole je totiž speciální senzor nacházející se uvnitř, tedy takřka v kole, který měří tlak vzduchu či jiného plynu v pneumatice. Kromě tlaku může tentýž senzor v některých případech měřit i teplotu. O napájení senzoru se zpravidla stará nevyměnitelná baterie, jejíž výdrž se však pohybuje v řádech dlouhých let. Tento typ senzoru zpravidla řekne i o jaké kolo má problém s tlakem, většinou i vidíte konkrétní hodno a tudíž víte i během jízdy, na kolik je situace vážná.
Zdánlivě perfektní systém kazí především vyšší cena, neboť senzor potřebujete na každé kolo, někdy i na rezervu a současně máte dvě sady pneumatiky na letní a zimní období.

Senzorem tlaku je dnes vybaven každý nový vůz, iStock /Stason4ic
Nepřímý systém
Nepřímý systém měření tlaku v pneumatikách je poměrně sofistikovaný a přitom celkově jednodušší. Výrobci vozidel se totiž spolehli na funkce, kterými jsou vozidla již nějaký čas povinně vybavena. Do hry vstupují senzory ABS a ESP, tedy v prvé řadě senzor blokování kol ve smyku a dále senzor stabilizace do zatáček. Oba dva totiž neustále monitorují všechna čtyři kola a jejich točení. Jakmile tak dojde k zásadnímu poklesu tlaku v pneumatikách, dojde zákonitě i ke změně rychlosti otáčení daného kola. Senzory ABS a ESP to zaznamenají a informují řidiče o nestandardním chování daného kola.
TPMS / RDK senzor pro Opel Astra, Zafira, Cascada, Insignia
Oproti přímému systému měření tlaku v pneumatikách je ten nepřímý méně přesný. Dokáže totiž jen informovat o změně a nezjistíte, jaký tlak zde ve skutečnosti je. Není ani tak rychlý. Pro obecné informování však poslouží dobře. Na druhou stranu není potřeba nic dodatečně upravovat a dané vozidla nemusí být vybaveno speciálními senzory ve ventilkách, což znamená, že je nepřímý systém výrazně levnější. Nebude vás trápit ani výměna sady kol, neboť vše zajišťuje ABS s ESP, což jsou technologie ve výbavě auta.
Dodatečné řešení
Smůlu naštěstí nemají ani majitelé například starších aut. Systém kontroly tlaku v pneumatikách lze dodatečně dokoupit, a to ve formě speciálních ventilků. Ty se namontují na kola a prostřednictvím Bluetooth jsou spojena s řídící jednotkou. Ta bývá umístěna na palubní desce a je napájena solárním panelem. Výsledkem je, že nepotřebujete nikde tahat komplikovanou kabeláž. Na displeji následně vidíte tlak ve všech pneumatikách.
Senzor tlaku v pneumatikách | výhody | nevýhody | |
---|---|---|---|
přímý | přesné měření | vyšší cnea | |
nepřímý | využívá standardní čidla | není tak drahý | |
dodatečný | snadná instalace | nutnost mít krabičku na palubní desce |
Víte, že…?
Tlak v pneumatikách můžete měřit pomocí měřiče tlaku.
Ceny
Senzor tlaku v pneumatikách ŠKODA OEM Originál 5Q0907275B
Klasické senzory tlaku v pneumatikách jsou součástí nového auta a tudíž vás teoreticky nic nestojí. Levnější modely mají nepřímý systém, dražší využívají přímý systém měření. Pokud si chcete systém měření tlaku v pneumatikách dokoupit, jde o cenově dostupnou záležitost. Modely s Bluetoooth a solárním napájením lze pořídit již za méně než 1 000 Kč v případě 4 ventilků. Kompatibilita napříč vozy je pak zajištěna.
Víte, že…?
Udržovat správný tlak v pneumatikách je vhodné nejen pro co nejúspornější jízdu, ale důležitým faktorem je rovněž bezpečnost.