Nejlepší sytiče 2025 a jak vybrat

Postará se o ideální podmínky motoru.

Autor: Michal Pavlíček | Aktualizováno: Leden 2025

VÍTĚZ SROVNÁNÍ
Rozdělovač plynových kabelů / sytič JMP

Jak vybrat sytič

  • Sytič se využívá k obohacení směsi ve chvílích, kdy motor zařízení nepracuje v ideálních provozních podmínkách.
  • Převážně dříve se využívaly sytiče manuální, dnes jsou dle očekávání nahrazovány sytiči automatickými.
  • Při správném používání se sytič vypíná takřka ihned po nastartování, jakmile se již blíží správné teplotě.

Sytič - náš výběr

Rozdělovač plynových kabelů / sytič JMP
Zobrazit více
Produkt: Rozdělovač plynových kabelů / sytič JMP má průměr 16 mm a celkovou délku 73 mm bez gumových krytů. Zdvih sytiče činí 46 mm.
Zobrazit méně

Sytiče Škoda 120

Zobrazit kompletní nabídku Sytič

Jak vybrat sytič

Co je sytič

Sytič slouží k obohacení spalované směsi, a to ve chvílích, kdy motor daného zařízení nepracuje v ideálních podmínkách. Typicky se jedná například o nevhodnou teplotu, jinými slovy by motor nebyl dostatečně zahřátý.

Běžná výbava starých aut

Se sytičem jste se mohli setkat především dříve, a to v běžných automobilech, kde bylo nutné sytič ovládat při startu a poté ihned po něm. V takových chvílích jej bylo nutné zapnout a následně zase vypnout. Ovládání sytiče se mohlo lišit automobil od automobilu. Někdy šlo o zatažení či vytažení páčky, jindy o její posun do odlišné polohy.

Druhy

Sytiče lze rozdělovat v základu na dva druhy, a to na sytiče manuální a sytiče automatické, které jsou dnes běžnější.

Manuální sytič

Sytič
Rozdělovač plynových kabelů / sytič JMP

Manuální sytič se nacházel především ve starších automobilech a bylo vždy na uživateli, respektive řidiči, aby jej ovládali. Fungování bylo v zásadě stejné, avšak chybná práce se sytičem mohla způsobit zhasnutí motoru.

Automatický sytič

Manuální sytič byl postupně z trhu vytlačován a nahrazen automatickým sytičem. Jen jej již nenajdete v automobilech, ze kterých vymizel zcela. Aktuálně jej najdete u různých čtyřtaktních motorů, například u sekaček a dalších zahradních strojů.

Černý plastový sytič

Sytič zlepšuje chod motoru, iStock / Vladimir1965

Fungování

Sytič ve všech motorech slouží k tomu, aby obohatil spalovanou směs pro lepší start, a to především během nízkých teplot. V dalších fázích spalování či fungování motoru již není zapotřebí. Ke správnému fungování je nutné se sytičem pracovat velice citlivě. Do jeho aktivní fáze by měl být vytahován či přepínán pozvolna za přidávání plynu. Sytič vždy řídí bohatost směsi, a to v závislosti na jeho otevření, či zavření.

Zapínání/vypínání

Sytiče Škoda 120
Táhlo sytiče Škoda 1000MB, 100, 110R, 105, 120, 130 ; 110972260 (110972260)

Důležité rovněž je, že některé sytiče mohou méně znalé uživatele zmást.

  • Pro zapnutá sytič se někdy používá označené OFF, které však zpravidla u zařízení indikuje vypnutí.
  • Naopak vypnutí sytič může indikovat označení ON.

K vypnutí sytiče do polohy ON dochází v podstatě ihned po lehkém zahřátí směsi. Zpravidla bývá tento časový interval určen výrobce v návodu k danému motoru. Lze však říci, že tento stav může nastat již po 10 vteřinách.

Druh sytičevyužitípoužívá se dnes?
Manuálnízpravidla v automobilechdnes se již nepoužívá
Automatickývětšinou v zahradních strojíchdnes se používá

Automatický sytič

Automatický sytič dnes zcela nahradit sytič manuální a pokud zařízení je osazeno sytičem, jde vždy o automatický typ.

  • Princip fungování – fungování automatického sytiče je poměrně prostý. Po nastartování motoru proudí do sytiče střídavé napětí. Oba póly jsou propojené topným tělesem, které se postupně zahřívá. Vedle umístěný sytič je vybaven tepelným gelem, který se se vzrůstající teplotou roztahuje. Jakmile dojde k dostatečnému navýšení teploty, dojde k uzavření sytiče, aniž by uživatel musel cokoliv udělat.

Víte, že…?

Sytiče Škoda 120
táhlo sytiče CZ+ 114972270 Škoda 105, 120, 130

sytič byl dříve velmi důležitou součástí motoru, avšak jeho úloha přebral například karburátor a dnes je sice nadále používáme, ale již v automatizované formě, kdy je jeho obsluha zcela nenáročná. Vše je totiž svěřeno do rukou automatického fungování a vy jen v krajním řešené vyměníte celý sytič za nový.

Žena s dcerou v autě

Sytič najdete zejména ve starších vozech, iStock / photographer

Výměna sytiče

Výměna dnešního automatického sytiče je vcelku snadnou záležitostí, kterou zvládne i technicky méně zdatný uživatel. Na zahradních strojích, ale například rovněž na skútrech bývá sytič upevněn dvěma speciálními a hůře sehnatelnými šrouby. Následně již stačí odpojit konektor a sytič vytáhnout a opačným způsobem upevnit nový.

Ceny

Cenově vychází nový sytič na velmi dostupnou částku, která nijak zásadně nezatíží váš rozpočet.

  • Modely o menších průměrech do mešních strojů na zhruba 200 Kč. Vždy záleží na konkrétní modelu, kdy se cena může lišit v řádu desetikorun.
  • Pro sytiče o větším průměru, které se většinou nacházejí například ve větších skútrech se ceny vyšplhá na přibližně 700 Kč.
  • Pakliže narazíte na dražší typy sytičů, zpravidla se jedná už o složitější zařízení, které nepředstavuje pouze sytič, ale další pomocné prvky pro správný chod motoru.

Otázky a odpovědi

Jak vybrat nový sytič?

Nový sytič pro svůj zahradní stroj případně skútr vybírejte vždy dle konkrétního modelu. Je vhodné si zjistit označené vašeho motoru a následně požadovat kompatibilní sytič. Pouze tak zajistíte, že bude pasovat a především správně fungovat.

Jak pracovat se sytičem?

Práce se sytičem je v dnešních dobách již velice snadná, a to z prostého důvodu. Sytiče jsou plně automatické a vám tak složitosti zcela odpadají. Nemusíte jej zapínat a ani včas vypínat, vše se řeší samo bez vašeho vědomí.
Zobrazit kompletní nabídku Sytič