Jak vybrat intercooler
- Pod pojmem intercooler se ukrývá mezichladič stlačeného vzduchu na automobilu.
- Využívá se na automobilech, které jsou vybaveny přeplňování, a to buď turbem nebo kompresorem.
- K chlazen í se využívá typicky vzduch, ale alternativou je také méně častá voda.
Intercooler - náš výběr




Intercoolery 1.9 TDI

Hadice na intercooler

Jak vybrat intercooler
Co je intercooler
Intercooler má český ekvivalent v podobě slova mezichladič, které je však velmi trefné. Jde o totiž o rychlé dochlazení nasávaného vzduchu, který směřuje do motoru za účelem zvýšení výkonu. Využívá se v přeplňovaných motorech, a to nejen těch s turbem, ale také v těch s kompresorem.
Využití
Přeplňované motory využívají stlačený vzduch, avšak stlačením takřka jakéhokoliv plynu narůstá jeho teplota, což v tomto případě není příliš žádoucí. V případě automobilů tak do hry nastupuje právě intercooler, který stlačený vzduch pokud možno co nejrychleji ochladí. Důležité je, aby vzduch do samotného válce vstupoval s nižší teplotou. Vše může působit poněkud paradoxně, proč hnát do zaběhnutého motoru spíše chladný vzduch. Motor se však potřebuje chladit a tak se chladnější stlačený vzduch hodí. Interccoler však zajistí i to, že do motoru dorazí vzduch s vyšším obsahem kyslíku, což výrazně prospívá samotnému procesu spalování, které je tak dokonalejší. Obecně tak dojde k zvýšená účinnosti motoru a snížením teploty cyklu spalování
Umístění
Intercooler je samozřejmě umístěn poblíž motoru tak, aby skrze něj mohl proudit vzduch. Setkat se můžeme se dvěma druhy umístění.
Pod kapotou
Pokud je intercooler montován již od samotného výrobce, bývá často ukryt sofistikovaně pod kapotou tak, že na první pohled nikde nevyčnívá a je připraven pracovat nejlépe, jak jen bude moci. Pod kapotu může být i zpětně demontován, ale to lze jen v případě, že pod kapotou zbyl dostatek místa.
Za nárazníkem
Pakliže auto nebylo intercoolerem vybaveno od výroby, ale vy jej chcete dodatečně namontovat, využívá se prostor za nárazníkem, kde obvykle místo bývá. Aby intercooler fungoval co možná nejlépe, je potřeba k němu dostat co největší objem vzduchu a mnohdy se tak nárazník upravuje. Úprava spočívá ve vyříznutí díry do nárazníku, která uvolní cestu vzduchu směrem k intercooleru.
Chlazení
Ačkoliv se může zdát, že intercooler pracuje vždy se vzduchem, nemusí tomu tak být a rozlišujeme tak dva druhy intercoolerů v závislosti na tom, jakým médiem ochlazují motor.
Vzduch
V klasickém případě intercooler samozřejmě využívá vzduch, který je všude okolo a auto jej může snadno nasát. Je nasnadě, že tento typ intercooleru funguje nejlépe ve vyšších rychlostech, kdy kolem aute při jízdě proudí snáze vzduch.
Voda
Volit můžete také intercooler, který ke chlazení využívá koloběh vody. Výsledky jsou výrazně lepší, chlazení efektivnější a především funkční již i od velmi nízkých rychlostí, ale počítat je nutné s přeci jen o něco vyšší cenou.
Intercooler | výhody | nevýhody | |
---|---|---|---|
chlazení vzduchem | klasický, nižší cena | lépe funguje až za vyšších rychlostí | |
chlazení vodou | funguje od nízkých rychlostí, efektivnější | vyšší pořizovací cena |
Účinnost
Intercooler má schopnost zpravidla ochladit vzduch směřovaný do motoru až o zhruba 10 °C, díky čemuž může v závislosti na konkrétním motoru dojít k navýšení výkonu o 3 až 6 %. To je již dostatečně na to, aby to zejména u sportovních vozů bylo při běžné jízdě pocítitelné.
Orientace
V případě intercoolerů se jednotlivé modely liší nejen svou velikostí pro konkrétní model či motor, ale také místem, kam se dávají. Na mysli tentokrát máme zda jde o intercooler přední, nebo zadní. Existují totiž samozřejmě vozy s motory umístěnými vzadu, které vyžadují speciální intercoolery kvůli lehce jiným podmínkám při proudění vzduchu.
Víte, že…?
Před pořízením intercooleru si zjistěte, zda jím již vaše auto není vybaveno. V opačném případě se dále rozhodujte zejména dle prostorových možností kolem motoru vašeho vozidla.
Ceny
Cenové spektrum při pořízení intercoolerů je velmi široké a vždy záleží na jeho velikosti a také konkrétním typu automobilu. Starší vozy mají již dostupnější typy, které lze sehnat kolem hranice 1 000 Kč, na automobily novějšího data výroby vychází cena o něco výše. Opomenout nelze ani možnost různých repasovaných kousků, kde je však nižší cena vykoupena nutností být obezřetný a řádně si výrobek a jeho funkčnost zkontrolovat. Speciální intercoolery pro sportovní vozy a využití bývají cenou výše a začínají kolem 3 000 Kč.