Intercooler

Mezichladič stlačeného vzduchu.

ca. 1 200 CZK
ca. 1 700 CZK
ca. 8 000 CZK
ca. 500 CZK

Jak vybrat intercooler

  • Pod pojmem intercooler se ukrývá mezichladič stlačeného vzduchu na automobilu.
  • Využívá se na automobilech, které jsou vybaveny přeplňování, a to buď turbem nebo kompresorem.
  • K chlazen í se využívá typicky vzduch, ale alternativou je také méně častá voda.

Co je intercooler

Intercooler má český ekvivalent v podobě slova mezichladič, které je však velmi trefné. Jde o totiž o rychlé dochlazení nasávaného vzduchu, který směřuje do motoru za účelem zvýšení výkonu. Využívá se v přeplňovaných motorech, a to nejen těch s turbem, ale také v těch s kompresorem.

Využití

Přeplňované motory využívají stlačený vzduch, avšak stlačením takřka jakéhokoliv plynu narůstá jeho teplota, což v tomto případě není příliš žádoucí. V případě automobilů tak do hry nastupuje právě intercooler, který stlačený vzduch pokud možno co nejrychleji ochladí. Důležité je, aby vzduch do samotného válce vstupoval s nižší teplotou. Vše může působit poněkud paradoxně, proč hnát do zaběhnutého motoru spíše chladný vzduch. Motor se však potřebuje chladit a tak se chladnější stlačený vzduch hodí. Interccoler však zajistí i to, že do motoru dorazí vzduch s vyšším obsahem kyslíku, což výrazně prospívá samotnému procesu spalování, které je tak dokonalejší. Obecně tak dojde k zvýšená účinnosti motoru a snížením teploty cyklu spalování

Hadice Turbo
hadice TURBO INTERCOOLER FORD MONDEO MK4 S-MAX GALAXY 2.0 TDCI 1729137 SKV Germany

Umístění

Intercooler je samozřejmě umístěn poblíž motoru tak, aby skrze něj mohl proudit vzduch. Setkat se můžeme se dvěma druhy umístění.

Pod kapotou

Pokud je intercooler montován již od samotného výrobce, bývá často ukryt sofistikovaně pod kapotou tak, že na první pohled nikde nevyčnívá a je připraven pracovat nejlépe, jak jen bude moci. Pod kapotu může být i zpětně demontován, ale to lze jen v případě, že pod kapotou zbyl dostatek místa.

Za nárazníkem

Pakliže auto nebylo intercoolerem vybaveno od výroby, ale vy jej chcete dodatečně namontovat, využívá se prostor za nárazníkem, kde obvykle místo bývá. Aby intercooler fungoval co možná nejlépe, je potřeba k němu dostat co největší objem vzduchu a mnohdy se tak nárazník upravuje. Úprava spočívá ve vyříznutí díry do nárazníku, která uvolní cestu vzduchu směrem k intercooleru.

Kvalitní
Chladič vzduchu Intercooler Ford Galaxy 1.9 TDi

Chlazení

Ačkoliv se může zdát, že intercooler pracuje vždy se vzduchem, nemusí tomu tak být a rozlišujeme tak dva druhy intercoolerů v závislosti na tom, jakým médiem ochlazují motor.

Vzduch

V klasickém případě intercooler samozřejmě využívá vzduch, který je všude okolo a auto jej může snadno nasát. Je nasnadě, že tento typ intercooleru funguje nejlépe ve vyšších rychlostech, kdy kolem aute při jízdě proudí snáze vzduch.

Voda

Volit můžete také intercooler, který ke chlazení využívá koloběh vody. Výsledky jsou výrazně lepší, chlazení efektivnější a především funkční již i od velmi nízkých rychlostí, ale počítat je nutné s přeci jen o něco vyšší cenou.

Sada
TA Technix intercooler kit Škoda Octavia I 1U 1.8T (od 97)
Intercooler výhody nevýhody  
chlazení vzduchem klasický, nižší cena lépe funguje až za vyšších rychlostí  
chlazení vodou funguje od nízkých rychlostí, efektivnější vyšší pořizovací cena  

Účinnost

Intercooler má schopnost zpravidla ochladit vzduch směřovaný do motoru až o zhruba 10 °C, díky čemuž může v závislosti na konkrétním motoru dojít k navýšení výkonu o 3 až 6 %. To je již dostatečně na to, aby to zejména u sportovních vozů bylo při běžné jízdě pocítitelné.

Orientace

V případě intercoolerů se jednotlivé modely liší nejen svou velikostí pro konkrétní model či motor, ale také místem, kam se dávají. Na mysli tentokrát máme zda jde o intercooler přední, nebo zadní. Existují totiž samozřejmě vozy s motory umístěnými vzadu, které vyžadují speciální intercoolery kvůli lehce jiným podmínkám při proudění vzduchu.

Víte, že…?

Před pořízením intercooleru si zjistěte, zda jím již vaše auto není vybaveno. V opačném případě se dále rozhodujte zejména dle prostorových možností kolem motoru vašeho vozidla.

Dostupný
hadice TURBO INTERCOOLER FIAT CROMA 1.9 D MULTIJET 120 150 KM, 51790613 51790613 SKV Germany

Ceny

Cenové spektrum při pořízení intercoolerů je velmi široké a vždy záleží na jeho velikosti a také konkrétním typu automobilu. Starší vozy mají již dostupnější typy, které lze sehnat kolem hranice 1 000 Kč, na automobily novějšího data výroby vychází cena o něco výše. Opomenout nelze ani možnost různých repasovaných kousků, kde je však nižší cena vykoupena nutností být obezřetný a řádně si výrobek a jeho funkčnost zkontrolovat. Speciální intercoolery pro sportovní vozy a využití bývají cenou výše a začínají kolem 3 000 Kč.

Otázky a odpovědi

Jak vybrat intercooler?

Výběr intercooleru probíhá zpravidla zjištěním si prostoru pod kapotou, nebo kolem motoru. Následně je nutné se rozhodnout, zda vám postačí vzduch využívající typ, nebo dáte přednost lepšímu vodou chlazenému modelu.

Jak účinný intercooler může být?

Běžně by měl intercooler ochladit proudící vzduch o zhruba 10 °C a díky tomu navýšit výkon motoru klidně až o 6 %. Jde o již zásadní hodnotu, která bude zejména u výkonnějších motorů při jízdě poznat.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Hadice Turbo
Kvalitní
Sada
Dostupný
Image
Produkt
hadice TURBO INTERCOOLER FORD MONDEO MK4 S-MAX GALAXY 2.0 TDCI 1729137 SKV Germany
Chladič vzduchu Intercooler Ford Galaxy 1.9 TDi
TA Technix intercooler kit Škoda Octavia I 1U 1.8T (od 97)
hadice TURBO INTERCOOLER FIAT CROMA 1.9 D MULTIJET 120 150 KM, 51790613 51790613 SKV Germany
Cena ca. 1 200 CZK ca. 1 700 CZK ca. 8 000 CZK ca. 500 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.