Stavitelný podvozek

Maximální variabilita snížení.

ca. 5 400 CZK
ca. 12 600 CZK
ca. 5 800 CZK
ca. 5 800 CZK
ca. 18 300 CZK

Jak vybrat stavitelný podvozek

  • Stavitelný podvozek slouží k maximální variabilitě snížení.
  • Velkou výhodou je možnost snižovat, nebo zvyšovat podvozek po milimetrech a docílit kýženého efektu.
  • Klíčové je zjistit, jaké možnosti stavitelného podvozku má vaše vozidlo

Popis

Stavitelný podvozek vznikl na základě poptávky maximální variabilností snížení. Výškově stavitelné podvozky jsou unikátní v tom, že je možné je skutečně po pouhých milimetrech nastavovat a ve výsledku tak dosáhnout tolik chtěného vizuálního efektu a funkčního kompromisu. Váš automobil tímto můžete doladit přesně podle vašich představ.

Podvozek musí splňovat mnoho předpokladů, což znamená, že občas jsou nutné kompromisy. Stavitelný podvozek totiž musí být plně funkční jak vrchní hraně snížení, tak na spodní hraně rozsahu. Jedině pak zůstanou zachovány jízdní vlastnosti automobilu.

Pro VW Golf 3
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek VW Golf 3 (III) kromě kromě Syncro a Variant

Základní dělení

Stavitelný podvozek pro automobily lze v základu dělit na dvě kategorie, které se liší zásadními možnostmi v oblasti tlumičů. Jeden typ umožňuje nastavit tuhost tlumičů, druhý typ tuto možnost naopak nenabízí.

Bez nastavení

Stavitelný podvozek je z technického hlediska posuvná pružina pro sportovní tlumiče, což znamená, že samotný tlumič musí být konstruován tak, aby zvládl extrémní zatížení i ve chvílích, kdy bude podvozek na spodní hraně snížení. Z toho vyplývá, že jakýkoliv stavitelný podvozek bude vždy výrazně tužší než podvozek s pevně daným snížením. Jedná se o naprosto základní vlastnost zcela všech stavitelných podvozků, a to bez ohledu na výrobce.

Výhodou výškově stavitelného podvozku bez nastavení tuhosti tlumiče je jednoduchá konstrukce. Potěší také opravdu značná variabilita při snižování. Stavitelný podvozek si velmi snadno můžete upravit dle ročního období. Na příkladu uveďme, že pokud panují silnější povětrnostní podmínky, podvozek jednoduše snížíte. Mezi nevýhodami figuruje vysoká tuhost celého podvozku, která je dána fyzikálními vlastnostmi celé konstrukce daného podvozku. Zpočátku se musíte smířit též s komplikovanější montáží a nastavením.

Homologace TUV
MTS Technik výškově stavitelný podvozek BMW 3 sedan (typ E90, 05-2.12) kromě M3

S nastavením

Výškově stavitelné podvozky s úpravou tuhosti průtokem oleje v tlumiči se snaží namixovat přednosti stavitelných podvozků bez možnosti nastavení a sportovních podvozků. Každému majiteli dávají možnost zcela nastavit automobil z hlediska výšky a zcela řeší neduh univerzálnosti tlumiče. Po pouze drobných kompromisech vznikne stavitelný podvozek, který se dokáže chovat jako sportovní podvozek při nastavení jakékoliv výšky. Vše samozřejmě za podmínky, že bude vše správně instalováno a nastaveno.

Hlavními výhodami stavitelného podvozku s úpravou tuhosti průtokem oleje tlumiči jsou ve zmíněné kombinaci výhod klasického stavitelného podvozku a sportovního podvozku. Vše však vyžaduje skutečně profesionální montáž, a pokud celou akci svěříte do rukou nezkušenému člověku, může být výsledek dosti rozporuplný. Vše je navíc velmi složité a samotná instalace náročná, a to i z hlediska cenového.

Druh stavitelného podvozku výhody nevýhody
Bez nastavení tuhosti tlumičů jednoduchá konstrukce, velká variabilita vyšší tuhost, obtížnější instalace
S nastavením tuhosti tlumičů komplexní plusy i ze sportovního podvozku velmi náročná montáž, vyšší cena

Instalace

Popisovat zde instalaci kompletně nebudeme, a to z prostého důvodu – je velmi komplikovaná a provádět by ji měl dostatečně fundovaný odborník. Počáteční přípravné práce však můžete zvládnout sami. Stavitelný podvozek se vybírá dle výrobce vašeho automobilu, konkrétního modelového typu a taktéž druhu karoserie. Ještě důležitější jsou však při výběru váhové limity, které naleznete ve velkém technickém průkazu. Hodnoty najdete v sekci hmotnosti, kde budou čtyři různé hodnoty. První dvojice se týká přední nápravy, druhá dvojice zadní nápravy.

Škoda Octavia
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek Škoda Octavia I (1U) včetně Combi, kromě 4×4

Ceny

Stavitelný podvozek se vyrábí jako unikátní pro různé automobily a dle toho se samozřejmě liší i výsledná cena.

  • Například pro oblíbený automobil Škoda Octavia 1. generace se sada stavitelného podvozku pohybuje kolem hranice 6 000 Kč.
  • Jen nepatrně dražší je stavitelný podvozek pro Volkswagen Gold 7. generace, zde si připravte přibližně 7 000 Kč.
  • V případě stavitelného podvozku pro BMW řady 7 jde o částku 9 000 Kč. Obecně lze říci, že cena stoupá s tím, jak velký je daný automobil a samozřejmě i s tím, jak oblíbený je. S narůstající poptávkou může cena i příjemně klesnout.

Otázky a odpovědi

K čemu slouží stavitelný podvozek?

Stavitelný podvozek je v zásadě možné dostat na jakékoliv auto. Slouží k úpravě výšky automobilu, a to v drobných krocích, klidně po jednom milimetru. Zpravidla je v oblibě pro možnost snadno upravit estetičnost automobilu. Správné nastavení však může eliminovat odpor vzduchu v různých ročních obdobích.

Jak postupovat při rozhodnutí o využití stavitelného podvozku?

Pakliže se rozhodnete pro stavitelný podvozek, je nutné postupovat striktně a bez kompromisů. Stavitelný podvozek musí být plně kompatibilní s vaším typem vozu, pozor si dejte také na karoserii. Následně je nutné zjistit váhové limity, a to ve velkém technickém průkazu.

Různé typy produktů porovnejte zde.

Jméno
Pro VW Golf 3
Homologace TUV
Škoda Octavia
Škoda Combi
16 nastavení
Image
Produkt
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek VW Golf 3 (III) kromě kromě Syncro a Variant
MTS Technik výškově stavitelný podvozek BMW 3 sedan (typ E90, 05-2.12) kromě M3
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek Škoda Octavia I (1U) včetně Combi, kromě 4×4
TA Technix stavitelný podvozek Škoda Octavia I (1U) / kombi – všechny motorizace kromě 4×4 a RS
Tein Street Advance Z stavitelný podvozek – Mazda MX-5 NA NB 90 – 05
Cena ca. 5 400 CZK ca. 12 600 CZK ca. 5 800 CZK ca. 5 800 CZK ca. 18 300 CZK
  Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena Aktuálni cena
Michal Pavlíček

About the Author

About the Author

Již během studií na gymnáziu jsem měl možnost si vyzkoušet redaktorskou činnost v několika internetových magazínech věnujících se mobilním telefonům. O danou tematiku jsem se zajímal v podstatě od mala a psaní mě bavilo vždy. Jakožto redaktor pracuji dnes a denně již více než 12 let, avšak zaměření pouze jedním směrem se jevilo občas jako lehce svazující. Proto jsem zhruba před 2 lety zkusil také copywriting, kdy vytvářím texty rozličného obsahu a dozvídám se spoustu nových informací z různých oborů.