Nejlepší stavitelné podvozky 2025 a jak vybrat
Maximální variabilita snížení.
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek VW Golf 4 (IV - 1J) včetně Variant, kromě 4Motion
Jak vybrat stavitelný podvozek
- Stavitelný podvozek slouží k maximální variabilitě snížení.
- Velkou výhodou je možnost snižovat, nebo zvyšovat podvozek po milimetrech a docílit kýženého efektu.
- Klíčové je zjistit, jaké možnosti stavitelného podvozku má vaše vozidlo
Stavitelný podvozek - náš výběr


Výškově stavitelné podvozky

Stavitelné podvozky Octavia 1

Stavitelné podvozky Golf 3


Jak vybrat stavitelný podvozek
Co je stavitelný podvozek
Stavitelný podvozek vznikl na základě poptávky maximální variabilností snížení. Výškově stavitelné podvozky jsou unikátní v tom, že je možné je skutečně po pouhých milimetrech nastavovat a ve výsledku tak dosáhnout tolik chtěného vizuálního efektu a funkčního kompromisu. Váš automobil tímto můžete doladit přesně podle vašich představ.
Podvozek musí splňovat mnoho předpokladů, což znamená, že občas jsou nutné kompromisy. Stavitelný podvozek totiž musí být plně funkční jak vrchní hraně snížení, tak na spodní hraně rozsahu. Jedině pak zůstanou zachovány jízdní vlastnosti automobilu.

Výškově stavitelné podvozky můžete libovolně nastavovat, iStock / Supersmario
Základní dělení
Stavitelný podvozek pro automobily lze v základu dělit na dvě kategorie, které se liší zásadními možnostmi v oblasti tlumičů. Jeden typ umožňuje nastavit tuhost tlumičů, druhý typ tuto možnost naopak nenabízí.
Bez nastavení
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek VW Golf 4 (IV - 1J) včetně Variant, kromě 4Motion
Stavitelný podvozek je z technického hlediska posuvná pružina pro sportovní tlumiče, což znamená, že samotný tlumič musí být konstruován tak, aby zvládl extrémní zatížení i ve chvílích, kdy bude podvozek na spodní hraně snížení. Z toho vyplývá, že jakýkoliv stavitelný podvozek bude vždy výrazně tužší než podvozek s pevně daným snížením. Jedná se o naprosto základní vlastnost zcela všech stavitelných podvozků, a to bez ohledu na výrobce.
Výhodou výškově stavitelného podvozku bez nastavení tuhosti tlumiče je jednoduchá konstrukce. Potěší také opravdu značná variabilita při snižování. Stavitelný podvozek si velmi snadno můžete upravit dle ročního období. Na příkladu uveďme, že pokud panují silnější povětrnostní podmínky, podvozek jednoduše snížíte. Mezi nevýhodami figuruje vysoká tuhost celého podvozku, která je dána fyzikálními vlastnostmi celé konstrukce daného podvozku. Zpočátku se musíte smířit též s komplikovanější montáží a nastavením.
S nastavením
Výškově stavitelné podvozky s úpravou tuhosti průtokem oleje v tlumiči se snaží namixovat přednosti stavitelných podvozků bez možnosti nastavení a sportovních podvozků. Každému majiteli dávají možnost zcela nastavit automobil z hlediska výšky a zcela řeší neduh univerzálnosti tlumiče. Po pouze drobných kompromisech vznikne stavitelný podvozek, který se dokáže chovat jako sportovní podvozek při nastavení jakékoliv výšky. Vše samozřejmě za podmínky, že bude vše správně instalováno a nastaveno.
JOM Red Line výškově stavitelný podvozek Škoda Octavia I (1U) včetně Combi, kromě 4x4
Hlavními výhodami stavitelného podvozku s úpravou tuhosti průtokem oleje tlumiči jsou ve zmíněné kombinaci výhod klasického stavitelného podvozku a sportovního podvozku. Vše však vyžaduje skutečně profesionální montáž, a pokud celou akci svěříte do rukou nezkušenému člověku, může být výsledek dosti rozporuplný. Vše je navíc velmi složité a samotná instalace náročná, a to i z hlediska cenového.

Instalaci podvozku musí provést odborník, iStock / coolboysl55
Druh stavitelného podvozku | výhody | nevýhody |
---|---|---|
Bez nastavení tuhosti tlumičů | jednoduchá konstrukce, velká variabilita | vyšší tuhost, obtížnější instalace |
S nastavením tuhosti tlumičů | komplexní plusy i ze sportovního podvozku | velmi náročná montáž, vyšší cena |
Instalace
Popisovat zde instalaci kompletně nebudeme, a to z prostého důvodu – je velmi komplikovaná a provádět by ji měl dostatečně fundovaný odborník. Počáteční přípravné práce však můžete zvládnout sami. Stavitelný podvozek se vybírá dle výrobce vašeho automobilu, konkrétního modelového typu a taktéž druhu karoserie. Ještě důležitější jsou však při výběru váhové limity, které naleznete ve velkém technickém průkazu. Hodnoty najdete v sekci hmotnosti, kde budou čtyři různé hodnoty. První dvojice se týká přední nápravy, druhá dvojice zadní nápravy.
Ceny
Stavitelný podvozek se vyrábí jako unikátní pro různé automobily a dle toho se samozřejmě liší i výsledná cena.
- Například pro oblíbený automobil Škoda Octavia 1. generace se sada stavitelného podvozku pohybuje kolem hranice 6 000 Kč.
- Jen nepatrně dražší je stavitelný podvozek pro Volkswagen Gold 7. generace, zde si připravte přibližně 7 000 Kč.
- V případě stavitelného podvozku pro BMW řady 7 jde o částku 9 000 Kč. Obecně lze říci, že cena stoupá s tím, jak velký je daný automobil a samozřejmě i s tím, jak oblíbený je. S narůstající poptávkou může cena i příjemně klesnout.