Jak vybrat pneumatiky
- První a nejdůležitější parametr spočívá ve volbě odpovídajícího rozměru pneumatiky.
- Milujete rychlou jízdu a 200 km/h pro vás není nedosažitelnou hranicí? Věnujte náležitou pozornost tzv. rychlostnímu indexu svých pneumatik.
- Druhý, neméně závažný, index je označován jako nosnostní.
- Vydali jste se do bazaru a nalezli sadu postarších pneumatik za lákavou cenu? Koukněte na jejich boční stranu, kde má své pevné místo dvanáctimístný kód DOT.
Pneumatiky - náš výběr





Zimní pneumatiky




Celoroční pneumatiky




Letní pneumatiky


Levné pneumatiky




Jak vybrat pneumatiky
Rozměry
První a nejdůležitější parametr spočívá ve volbě odpovídajícího rozměru pneumatiky. Obvykle pomůže velký technický průkaz obsahující informaci o doporučených velikostech, schválených výrobcem automobilu. U většiny modelů tyto údaje naleznete i na jednom z bočních sloupků nebo nádrži.
Zaujal vás úplně jiný druh kol a rozhodli jste se je na svého mazlíka nasadit? Raději se vyhněte policejním kontrolám nebo dokonce STK. Vozidlo vybavené jiným typem a velikostí pneumatik, než které jsou uvedeny v příslušných dokumentech, nesplňují homologaci pro silniční provoz.
Pokud jde o dílčí parametry celkových rozměrů, jedná se o tuto základní trojici:
- Šířka pneumatiky – uvedena v milimetrech
- Boční profil – výška bočnice pneumatiky uváděná v procentech vůči šířce, od 0–100 (boční profil 50 u pneumatiky šířky 200 mm činí 100 mm)
- Průměr pneumatiky – průměr díry uprostřed pneumatiky, udáván v palcích (1“ = 2,54 cm)
Víte, že…?
Jestliže přeci jen toužíte po něčem extra, dveře úplně zavřené nemáte. Musíte ovšem požádat příslušný úřad s rozšířenou působností o zápis zvolených pneumatik mezi povolené alternativy. Až po získání souhlasu lze s těmito koly jezdit bez obav z nepříjemného postihu.
Rychlostní index
Milujete rychlou jízdu a 200 km/h pro vás není nedosažitelnou hranicí? Věnujte náležitou pozornost tzv. rychlostnímu indexu svých pneumatik. Určuje totiž, s jak vysokou rychlostí si kolo poradí. Po jejím překročení riskujete, neboť se zvyšuje riziko selhání. Rychlostní index bývá standardně označován písmeny, přičemž bližší přehled nabízí následující tabulka:
Rychlostní index | Bezpečná rychlost |
---|---|
N | 0–140 km/h |
Q | 0–160 km/h |
R | 0–170 km/h |
S | 0–180 km/h |
T | 0–190 km/h |
H | 0–210 km/h |
V | 0–240 km/h |
ZR | Nad 240 km/h |
Výše uvedené údaje doporučujeme za všech okolností respektovat. Asi těžko budete krotit vůz, jemuž ve 240kilometrové rychlosti praskne pneumatika. Výsledkem nerozvážnosti pak může být tragédie obrovských rozměrů.

Kvalitní pneumatiky Vás na silnici udrží za každého počasí, iStock / LeManna
Nosnostní index
Druhý, neméně závažný, index je označován jako nosností. Jak již jeho název napovídá, udává, jakou maximální zátěž zvolená kola unesou. Cenné informace opět ukrývá velký techničák, v němž je minimální výše tohoto indexu stanovena. Jestliže na své vozidlo namontujete pneumatiky s nižší nosností, podobně jako u nevhodných rozměrů porušujete zákonné normy.
Rozhodli jste se využít mohutné pneumatiky z jiného vozidla stejných rozměrů, ale s výrazně vyšším nosnostním indexem? Klidně můžete, maximální hranice není totiž stanovena, použití mohutnějších kol naopak vede k jejich delší životnosti.
Energetický štítek
Věděli jste, že i pneumatiky mají svůj energetický štítek podobně jako elektrické spotřebiče? Vyplatí se jej pečlivě prostudovat, neboť zmiňuje celou řadu důležitých informací zejména s ohledem na spotřebu vozidla. Za nejzásadnější považujeme tyto tři parametry:
- Spotřeba paliva – označení na škále G – nejméně úsporný, A – nejúspornější kvalitní gumy pomáhají uspořit palivo, snižují tření
- Přilnavost – jak dobře drží pneumatika na mokré vozovce, od A do G, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením činí 30 %
- Vnější hluk – množství hluku vydávaného při jízdě, 3 hodnoty
Hloubka dezénu
Dobře si během nákupu zkontrolujte i vzorek – dezén jednotlivých kol. Podle jeho výšky zjistíte hlavně při nákupu starší sady, v jakém stavu vlastně je. Dezén u zimních pneumatik musí dosahovat alespoň 4 mm u osobních automobilů a minimálně 6 mm u vozidel nad 1,6 t. V létě jsou požadavky mnohem mírnější a vzorek musí mít alespoň 1,6 mm.
Pokud jde o vzorek samotný, rozlišujeme hned tři základní varianty jeho provedení:
- Symetrický – standardní, ve všech směrech stejný, ideální poměr cena/výkon, optimální pro dlouhé cesty
- Asymetrický – každá strana jiná, vhodnější pro auta se silným motorem, vyšší cena, delší výdrž
- Směrový – šípovitý design, skvělý záběr, dobré odvádění vody, ideální pro zimní kola

Hloubku dezénu je nutné pravidelně kontrolovat, iStock / CRobertson
Víte, že…?
Vyměňujete-li si pneumatiky sami, buďte při montáži asymetrických a směrových typů velmi pozorní. Musí být nasazeny odpovídajícím způsobem, v opačném případě se vám příliš dobře nepojede.
DOT
Vydali jste se do bazaru a nalezli sadu postarších pneumatik za lákavou cenu? Koukněte na jejich boční stranu, kde má své pevné místo dvanáctimístný kód DOT. Vás zajímají poslední čtyři čísla. Zatímco poslední dvojice udává konkrétní rok, dle třetího a čtvrtého numera od konce zjistíte přesný týden výroby.
Obecně se doporučuje nepoužívat pneumatiky starší 6 let, neboť materiál velmi rychle ztrácí své vlastnosti. Pravidelně kontrolujte hloubku dezénu a při nadměrném nebo nerovnoměrném ojetí raději přezouvejte. Jednak zamezíte případným problémům při řízení, jednak pošetříte geometrii vozidla. U zimního obutí zkraťte výše uvedený interval ještě o další 2–3 roky.
Styl jízdy
Na váš konečný výběr by měl mít vliv i preferovaný styl jízdy. Jestliže vlastníte luxusní sportovní auto, asi se s klasickými koly nespokojíte a budete hledat jejich závodní UHP variantu. Můžete se těšit na daleko vyšší odolnost a nepoměrně lepší jízdní vlastnosti, včetně snadnějšího ovládání automobilu. Průměr těchto kol by se měl pohybovat okolo 17“
Naproti tomu řidiči využívající auto jako nezbytného rodinného pomocníka na nákup nebo dopravu do práce, jistě ocení standardní pneumatiky. 16“ průměr zajišťuje jednodušší ovladatelnost a vyšší stabilitu na cestách při pomalejší a šetrnější jízdě.
Konstrukce
Určitý vliv na jízdní komfort skýtá i typ konstrukce. Pneumatika má samozřejmě vždy kruhový tvar, ale navržení kostry se poměrně výrazně liší:
- Diagonální – starší varianta, vlákna jsou křížena, vyšší stabilita, odolnost a pevnost, menší nosnost, výraznější prokluzování, horší zvládání vysoké rychlosti
- Radiální – novější, vlákna uložena kolmo na patky, lepší záběr, úspornější, nižší prokluzování, lepší zvládání rychlosti, menší odolnost a stabilita
I zde vybírejte hlavně podle stylu jízdy. Zatímco na luxusních sportovních autech se lépe vyjímají spíše radiální modely, u rodinných korábů spíše oceníte stabilitu a odolnost, kterou přináší starší diagonální typ.
Označení
Abyste se ve změti různých zkratek neztratili, připravili jsme ještě jednu tabulku. Obsahuje soupis nejhojněji používaných značek s vysvětlením jejich významu:
Označení | Co to znamená? | Specifikace |
---|---|---|
TL | Tubeless | Bezdušová pneumatika |
TT | Tubetype | Dušová pneumatika, uplatňována u motocyklů |
XL | Extra Load | Vyšší index nosnosti |
RF | Reinforced | Zesílená kostra, odolnost proti poškození a vyšší nosnost |
FR, MFS | Frange Rim | Gumová ochrana ráfků před poškozením |
C | Commercial | Určení pro užitkové vozy, dodávky, lehká nákladní vozidla |
A/S | All Season | celoroční využití |
A/T | All Terain | Vhodné do každého terénu |
M/T | Mud Terrain | Vhodné do blátivého terénu |
M+S | Mud + Snow | Zimní pneumatiky |
HP | High Performance | Výkonné pneumatiky pro náročnější řidiče |
UHP | Ultra High Performance | Vysoce výkonné pneumatiky pro nejnáročnější zákazníky |

Vše podstatné je na pneumatice vyznačeno, iStock / Zigmunds Dizgalvis
Cena
Nákup pneumatik není ničím v porovnání s celým vozidlem. Vyplatí se též sledovat nejrůznější akce automobilek a dealerů, s jejichž pomocí můžete přijít k sadě kvalitních kol zdarma nebo za symbolický poplatek. A kdyby to náhodou nevyšlo, nemusíte zoufat, pořízení pneumatik vás s největší pravděpodobností nezruinuje. My jsme na základě analýzy nabídky identifikovali hned tři základní cenová rozpětí:
- Do 3 000 Kč
- 3 000–6 000 Kč
- Nad 6 000 Kč
Upozorňujeme, že cena je stanovena vždy za jeden kus. Pro pořízení sady proto musíte danou sumu vynásobit čtyřmi.
Cena do 3 000 Kč
Již v nejlevnější skupině do 3 000 Kč naleznete modely vhodné pro každodenní jízdu v létě i zimě. Nabídka čítá pneumatiky různorodých rozměrů a dezénů, takže si vybere majitel prakticky všech značek vozidel. Hodnocení přilnavosti za mokra bývá obvykle v nejvyšších skupinách od A po C, o něco málo horší je to s úsporou paliva (průměrné hodnocení E). Jestliže však automobil užíváte jen jako společníka na nákupu nebo rodinné výlety, považujte za zbytečné poohlížet se po nákladnějších sadách.
Cena od 3 000 do 6 000 Kč
Střední třída je již navržena s ohledem na potřeby profesionálů a milovníků rychlé jízdy. Rychlostní index často přesahuje hranici 200 km/hod., takže závodníci se nemají čeho obávat. Stejně jako v předcházejícím případě počítejte s širokou škálou rozměrů a nosností. Za samozřejmé považujte skvělou přilnavost v kategorii A, lepší situace panuje i ve spotřebě paliva – hodnocení C.
Cena nad 6 000 Kč
Stojí vám v garáži luxusní závodní vůz? Jistě se poohlížíte po jeho adekvátním obutí, proto hledáte v těch nejdražších kategoriích. Zde nabízené modely již kralují ve všech parametrech a svému majiteli pomáhají i šetřit palivo. Samozřejmostí je luxusní radiální konstrukce a vysoký rychlostní index. Ani jízda nad 240 kilometrů v hodině nebude zdrojem zbytečných obav. Nezapomínejte však dodržovat dopravní předpisy!